Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Regeringen skaffar Instagram

Publicerad: 22 juni 2016, 13:32

Följ regeringen bakom kulisserna i nya Instagramkontot.

Foto: Wikimedia Commons

Unga politiskt intresserade är målgruppen, när regeringen gör samlad debut på Instagram.


Ämnen i artikeln:

RegeringenInstagram

Under onsdagen stod det klart att Instagram passerat milstoplen 500 miljoner månatliga användare. Regeringens kommunikationsavdelning vill inte vara sämre och lanserar i dagarna sitt nya Instagramkonto.
– Tanken är att det ska spegla regeringens arbete, men lite bakom kulisserna. Det ska inte vara bilder på statsråd framför en flagga så att säga, säger regeringens presschef Odd Guteland till Resumé.

Innehållet ska skapas av statsråden själva och beröra regeringens dagsaktuella händelser och fokusområden. Kontot ska redaktöras av kommunikationsavdelningen på regeringskansliet.
– Första bilden blir förhoppningsvis rätt unik, inifrån själva regeringssamanträdet där regeringen jobbar. Troligen från dagens samanträde.

Vilket är syftet?
– Syftet är att man ska få en mindre officiell inblick i regeringens arbete, på ett sätt som ska tilltala en yngre målgrupp som är politiskti intresserad.

Eva Korp, kommunikationschef för regeringskansliet, har ett mer operativt ansvar för kontot, som i skrivande stund ännu inte finns registrerat.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

RegeringenInstagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.