Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 22 juni 2016, 13:32
Följ regeringen bakom kulisserna i nya Instagramkontot.
Foto: Wikimedia Commons
Unga politiskt intresserade är målgruppen, när regeringen gör samlad debut på Instagram.
Under onsdagen stod det klart att Instagram passerat milstoplen 500 miljoner månatliga användare. Regeringens kommunikationsavdelning vill inte vara sämre och lanserar i dagarna sitt nya Instagramkonto.
– Tanken är att det ska spegla regeringens arbete, men lite bakom kulisserna. Det ska inte vara bilder på statsråd framför en flagga så att säga, säger regeringens presschef Odd Guteland till Resumé.
Innehållet ska skapas av statsråden själva och beröra regeringens dagsaktuella händelser och fokusområden. Kontot ska redaktöras av kommunikationsavdelningen på regeringskansliet.
– Första bilden blir förhoppningsvis rätt unik, inifrån själva regeringssamanträdet där regeringen jobbar. Troligen från dagens samanträde.
Vilket är syftet?
– Syftet är att man ska få en mindre officiell inblick i regeringens arbete, på ett sätt som ska tilltala en yngre målgrupp som är politiskti intresserad.
Eva Korp, kommunikationschef för regeringskansliet, har ett mer operativt ansvar för kontot, som i skrivande stund ännu inte finns registrerat.
Mårten Färlin