Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Reklam(k)ungarna

Publicerad: 20 november 2008, 07:11

Här är nytagna reklambilder på Adidas påläggskalvar. Groningens svenske landslagsanfallare Marcus Berg, 22, efterträder Chippen som frontfigur för Adidas F50-serie. Juventus-löftet Albin Ekdal, 19, blir affischnamn för Adipure-serien.


Marcus Berg, frontfigur för Adidas F50-serie. Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån.

Albin Ekdal, frontfigur för Adipure-serien. Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån.

Adidas bygger för framtiden och två nyckelfigurer är Marcus Berg och Albin Ekdal.

Adidas kontrakterade de båda stjärnskotten tidigare i år och nu ska de börja användas i marknadsföringen.

Marcus Berg är redan etablerad på hög nivå – IFK Göteborgs förre skyttekung är A-landslagsman och har gjort succé i sitt holländska klubblag Groningen. Det blev 15 mål under debutsäsongen i holländska ligan och hittills den här säsongen har Berg gjort åtta mål på elva matcher.

Nu är det klart att han blir svensk frontfigur för F50-serien hos Adidas efter Christian ”Chippen” Wilhelmsson som inte längre är Adidas spelare. Berg signades av Adidas redan innan Chippen och Adidas gick skilda vägar efter EM i somras.

F50-serien riktar sig till en något yngre målgrupp och det stora affischnamnet för segmentet globalt är Barcelonas argentinska jättestjärna, artisten Lionel Messi.

– Marcus är en spelare som sticker ut på planen. Han gör det lilla extra – en målgörare som gillar att showa. Han representerar artisten på planen, säger Emma Stjernlöf, pr-chef för Adidas i Norden, till Resume.se

Marcus Berg kommer att dyka upp i kampanjer och kommer att lyftas fram ordentligt i samband med U21-EM i Sverige nästa år.

Då kommer Adidas även att storsatsa på Juventus svenska mittfältslöfte Albin Ekdal, som blir frontfigur för Adipure-serien, där även landslagsanfallaren Markus Rosenberg är affischnamn. Adipure-segmentet står för klassisk elegans och har Milans stjärnbrasse Kaká som global reklampelare.

– Albin passar väldigt bra för det segmentet eftersom han är en fantastisk bolltalang med en ren, snygg och elegant spelstil, säger Emma Stjernlöf och fortsätter:

– Både Marcus och Albin är förebilder för många yngre och det är kul att de väljer våra produkter.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.