Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Reklamen inte alls avgörande"

Publicerad: 31 Augusti 2010, 12:31

Partierna lägger mångmiljonbelopp på reklamkampanjerna inför valet. Förgäves? – Reklamen är inte alls avgörande, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Resume.se.


Fredrik Reinfeldt. Foto: Janne Sundling.

Partierna slåss om reklamutrymmet i en mängd mediekanaler.

För första gången är även tv-reklamen en del i partiernas reklamkampanjer.

Moderaterna lägger totalt 60 miljoner kronor på kampanjen inför valet, och partiet har köpt reklamtid i TV4 för 2,8 miljoner kronor. Partiet har med hjälp av reklambyrån Storåkers McCann tagit fram tre filmer som nu visas i TV4.

Men statsminister Fredrik Reinfeldt tror inte att det påverkar valutgången nämnvärt.

Efter Fredrik Reinfeldts framträdande i Expressens valstuga på tisdagen frågade Resume.se statsministern om reklamens betydelse.

Hur viktig är reklamen i den här valrörelsen?
– Inte alls avgörande. Politisk tv-reklam är nytt för i år, men reklamen är inte alls så avgörande för valresultatet, säger Fredrik Reinfeldt exklusivt till Resume.se, innan han skyndar vidare till nästa programpunkt.

När Reinfeldt intervjuades av reportern Niklas Svensson vid Expressens valstuga fick han frågan om TV4 gjorde rätt som stoppade Sverigedemokraternas reklamfilm. Statsministern hade ingen åsikt om det.

– Jag är tack och lov inte ansvarig för TV4:s publiceringsbeslut, svarade Reinfeldt.

Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson ansvarar för moderaternas reklam inför valet.

Varför lägger ni så mycket pengar på reklam om det har en så liten betydelse?
– Det är viktigt att synas i det offentliga rummet. Men det som spelar roll är politiken och möten med människor. Ingen bestämmer sig för att rösta på ett parti på grund av en stortavla på stan, men reklamen ger kraft och energi till kampanjarbetet, säger Pär Henriksson till Resume.se.

Riksdagspartiernas kampanjbudgetar inför valet

Moderaterna: 60 miljoner kronor

Folkpartiet: 35-40 miljoner

Centerpartiet: 65 miljoner

Kristdemokraterna: 17 miljoner

Socialdemokraterna: 70 miljoner

Miiljöpartiet: 12 miljoner

Vänsterpartiet: 9 miljoner

Alliansens egna kampanjbudet: 20 miljoner

Rödgrönas egna kampanjbudget: 13 miljoner

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev