Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Reklamförlust för IFK Göteborg

Publicerad: 30 December 2010, 08:52

En tung reklamförlust för IFK Göteborg. Storklubben nekas bland annat att sälja sina reklamrättigheter exklusivt till hemmamatcherna på Gamla Ullevi. ”Blåvitt” uttrycker stor besvikelse över beslutet.


Ämnen i artikeln:

IFK Göteborg

Gamla Ullevi – hemmaarena för IFK Göteborg, Gais och Örgryte – har från och med årsskiftet en ny ägare: Got Event.

Till kommande säsong har IFK Göteborg velat få till ett så kallat ”Clean court”-avtal som bland annat innebär att klubben har kontroll över sina matchevenemang och äger rättigheterna att sälja reklam, loger och hospitality exklusivt till matcherna.

Men nu är det klart att ”Blåvitt” inte får igenom sina önskemål.

– Det är med stor besvikelse vi konstaterar att IFK Göteborg inte kommer att få igenom våra önskemål med ett arenaavtal enligt ”Clean Court-modellen”. Den angivna orsaken är att den totala kalkylen för Gamla Ullevi med övriga hyresgäster inte går ihop om IFK Göteborg säljer sina rättigheter exklusivt, skriver Kent Olsson, ordförande för IFK Göteborg, i ett pressmeddelande.

Han menar att klubben är i stort behov av ett ”Clean court”-avtal för att nå sina sportsliga och ekonomiska mål.

– Det är ett stort problem för IFK Göteborg att föreningen inte tillåts att kommersialisera sina egna rättigheter under sina hemmamatcher. Här råder det ett motsatsförhållande i vår näring, menar Kent Olsson.

FAKTA/"Clean court"

Ett avtal enligt ”Clean Court-modell” innebär att:

·     Klubben har kontroll över sina matchevenemang.

·    Klubben äger rättigheterna att sälja reklam, loger och hospitality exklusivt till våra matcher.

·     Alla som besöker matcherna är kunder till klubben som därmed ansvarar för samtliga kunders upplevelse och affärsrelation.

·     Klubben eliminerar konflikten där konkurrerande företag till dess partners kan köpa arenareklam på klubbens matcher.

Fotnot: Detta är en tänkbar modell på arenor som hyrs av flera olika lag – som exempelvis Gamla Ullevi.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IFK Göteborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.