Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Reklamsamarbetet med Huawei är guldkantat – så mycket tjänar simhjälten Sarah Sjöström

Publicerad: 7 Juli 2020, 08:29

Sarah Sjöström i samband med en pressfotografering för Huawei förra året.

Foto: Sören Andersson

Under fjolåret inledde en av Sveriges största idrottare, simmerskan Sarah Sjöström, ett kontroversiellt samarbete med den kinesiska mobiltillverkaren Huawei. Intäkterna för stjärnans promotionbolag ökade med tre miljoner kronor under förra året.


Ämnen i artikeln:

Sarah SjöströmHuawei

Det var under våren 2019 som det kinesiska varumärket Huawei lanserade Huawei P30 Pro med artisten Zara Larsson och simstjärnan Sarah Sjöström. Ett reklamsamarbete som kritiserades på vissa håll eftersom mobiljätten är kontrollerad av kinesiska staten. Bolaget har också anklagats för att bedriva spionage åt den kinesiska diktaturen och har blivit en central bricka i handelskriget mellan Kina och USA. Huawei har förnekat påståendena och genomgående kommenterat kritiken med att det inte har lagts fram några konkreta bevis.

– Det är egentligen ganska nytt för idrottare att tänka på sociala medier i samarbeten med varumärken och det finns många idrottare som inte hänger med i den utvecklingen. Vissa har ju knappt Instagram. När jag delar något som inte har med simningen att göra kan jag få kommentarer som: ”Varför är du inte och tränar?” Men nu när jag har delat Huawei-samarbetet har jag fått mycket rolig feedback, sade Sarah Sjöström om samarbetet till Resumé då.

Samarbete med den kinesiska teleoperatören innebär att hon frontar kommunikationskonceptet, medverkar i reklamfilmer, medverkan vid events och marknadsföring av Huaweis produkter Instagram.

– Sarah Sjöström är en av Sveriges mest populära och folkkära idrottare med en enastående förmåga att leverera resultat på allra högsta nivå. Hon är dessutom mycket intresserad av teknik och har imponerats av våra produkter vilket kändes som en bra kombination, sa företagets nordiske vd Jacky Zhao i samband med att avtalet blev klart i förra året.

Den senaste årsredovisningen för Sarah Sjöström Promotion AB, som bygger på hela verksamhetsåret 2019, visar att intäkterna ökade med omkring 38 procent till 10,8 miljoner kronor (7,9). Bolaget gjorde en vinst på nio miljoner. Vid årets slut fanns det 17,5 mijloner i eget kapital i bolaget.

Sarah Sjöström har tidigare gjort reklamsamarbeten med bland andra Betsson, Citroên och Procter & Gamble.

I årsredovisningen skriver Sarah Sjöström (som själv är styrelseordförande i bolaget) att spridningen av det nya coronavlruset kommer att ha en negativ påverkan på företagets intäkter. Inte minst eftersom OS i Tokyo är framflyttat till 2021

”Pa grund av osäkerheten kring framtida politiska beslut och människors och företags beteende är det i dagsläget svårt au förutse virusspridningens påverkan på verksamheten”.

Totalt plockades 435 000 kronor ut från bolaget under året. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sarah SjöströmHuawei

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.