Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Rekordvinst för Prime efter uppköpet

Publicerad: 9 augusti 2016, 14:22

Primes vd Markus Gustafsson.

Foto: Pressbild

Prime fortsätter att leverera starka siffror sedan Weber Shandwick köpte upp byrån. Under fjolåret gjorde byrån det högsta resultatet hittills.


Ämnen i artikeln:

BokslutPrimePR-ByråerWeber Shandwick

Under 2015 landade pr-byrån Primes omsättning på 160,7 miljoner kronor och byråintäkten uppgick till 111,3 miljoner. Det är den näst högsta noteringen i byråns historia och slås endast av räkenskapsåret 2012/2013 då Prime drog in drygt 117 miljoner kronor. En annan tolkning är att åren av explosiv tillväxt är över.

Vad som går desto bättre är byråns rörelseresultat. Med de nya ägarna Weber Shandwick, som köpte byrån år 2014, ökar rörelsresultatet till 17,2 miljoner kronor. Det är den högsta noteringen hittills och ger en vinstmarginal på 15,5 procent. Förutom ett framgångsrikt erbjudande kan en tänkbar förklaring kan vara att säljarna har en earn out-modell baserad på lönsamheten under de kommande åren.  

På sista raden är Primes vinst emellertid som borttrollad. Byrån lämnar nämligen ifrån sig koncernbidrag på närmare 18 miljoner vilket äter upp hela fjolårets överskott. På så vis slipper ägarna att skatta för vinsten.

Medeltalet anställda hos Prime steg under 2015 till 93 (86) personer. Överiga jämförelser med 2014 är svåra att göra eftersom det räkenskapsåret endast sträckte sig över sju månader (maj-december).

"De fortsatta framtida förutsättningarna för företaget bedöms av ledningen som mycket starka med hänsyn till den förstärkta möjlighet till internationalisering av kunduppdrag som skapats genom uppköpet 2014. Prime förblir ett av Sveriges ledande kommunikationsföretag och kommer i sin roll som kreativ injektion i det globala nätverket Weber Shandwick åtnjua fortsatt stabil tillväxt i ännu större sammanhang" skriver byrån i årsredovisningen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.