Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Rewir fakturerar 350 000 för ”Nya Hornstull”

Publicerad: 12 februari 2013, 10:15

Skärmdump från Allt om Stockholm.

Det blåste upp till storm i de sociala medierna igår efter SL:s temporära skylt "Nya Hornstull". Bakom idén står varumärkesbyrån Rewir. Resumé kan berätta att byrån fakturerar SL 350 000 kronor för arbetet med den nya stationen.


Ämnen i artikeln:

Rewir

I drygt två år har ombyggnationen av Hornstull pågått. Nu är arbetet med stationen klart, och det väljer SL att markera med skyltar som förkunnar "Nya Hornstull".

Skyltarna har skapat en kritisk debatt i sociala medier. "Årets mest misslyckade pr-stunt måste ändå vara "Nya Hornstull", som mest gör folk förbannade. SL goes Ljust & fräscht" skriver bland annat Wayne Seretis på MTG TV:s pressavdelning på Twitter.

Stormen är något om Stockholm Lokaltrafik knappast hade räknat med.
– Det är temporära skyltar. Därför trodde vi inte att det skulle en väcka en så stor uppmärksamhet, säger Pernilla Sollander, kommunikatör på SL.

Hon tror att uppmärksamheten i grund och botten handlar om en stark tillhörighetskänsla bland de som bor i området.
– Många kanske tror att stationen framöver ska heta Nya Hornstull. Det handlar om igenkänning, att det ska vara "Hornstull". Till stor del har det nog att göra med lokalpatriotismen som är stark, och det är en helt underbar sida av Stockholm.

Skyltarna är en del av invigningen av den ombyggda stationen. Till sin hjälp har SL använt sig av den offentligt upphandlade varumärksbyrån Rewir. För hela uppdraget med "Nya Hornstull" betalar SL 350 189 kronor till byrån – men Pernilla Sollander vill då understryka att konceptet inklusive skyltar etcetera kommer att återanvändas.  

Att många av reaktionerna har blivit så pass dåliga beklagar hon. SL har valt att inte delta i debatten på exempelvis Twitter.  
– Det är jättetråkigt att det har blivit en så negativ effekt av kampanjen i sociala medier. Men vi deltar inte så mycket i diskussionen.

Borde ni inte göra det?
– Ja, det är en bra fråga.

Redan på söndag plockas de omdiskuterade skyltarna ned som planerat.
– På måndag är Hornstull tillbaka igen. Alla kommer att känna igen sig i det gamla Hornstull, men konstverket och den nya miljön är kvar, säger Pernilla Sollander.

På Rewir hänvisar man alla frågor om arbetet till kunden SL.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Rewir

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.