Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Ronaldo drog av sig tröjan – succé för kalsongmärket

Publicerad: 12 juli 2016, 08:09

Ronaldo – har avtal med tillverkaren.

Foto: Wikimedia commons och Kampanjbild

Beställningarna har rasat in hos det danska underklädesföretaget JBS efter att Ronaldo firade finalsegern i EM utan tröja.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EM

På sedvanligt vis innebar söndagens finalseger firande med bar överkropp för fotbollsstjärnan Christiano Ronaldo. Frågan är om det hör till avtalet.

LÄS MER: Fotbollsstjärnan kastar kläderna

Redan 2013 ingick Ronaldo i ett avtal med danska underklädesföretaget JBS. Året därpå tog han fram en egen serie underkläder underkläder med det ikoniska namnet CR7 (Christiano Ronaldo, tröjnummer 7), tillsammans med utmanande bilder tagna av stjärnfotografen John Rankin.

När han nu kastade tröjan och kalsongernas överkant märkt CR7 blottas fick JBS direkt en tydlig effekt, med ökning i ordrar, enligt Aftonbladet som hänvisar till danska TV2. De senare har pratat med JBS sälj- och marknadschef Nikolaj Hartung.
– Jag kollade in i vår webbshop i morse och kunde se att antalet ordrar vi fått in på vår webbshop att vara långt högre än det brukar vara, säger företagets han enligt Aftonbladet.

Han fortsätter:
– Om det var något han gjorde medvetet kan jag inte kommentera. Men vi är naturligtvis glada eftersom det gett en hel del exponering. Bilden kan man ju se överallt.

Den danske varumärkesexperten Morten Andreasen menar att Ronaldos firande har en stark effekt på försäljningen.
– Värdet i form av hans kändisskap och bilden är enorm. Det är ett stort idrottsevenemang med 300 miljoner tv-tittare. Jag tror att alla företag och varumärken vill ha den exponeringen, säger han.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.