Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Ronge: Det blir nästan lite buskishumor

Publicerad: 29 Maj 2013, 07:43

Uppdrag Gransknings prisbelönte reporter Fredrik Laurin gick till frontalangrepp mot pr-branschen igår och kallade den för ett ”allvarligt samhällsproblem.” Krispecialisterna Paul Ronge från Paul Ronge Media samt Birger Östberg från Westander tycker att delar av kritiken är befogad.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningPrecisAnna-Karin HedlundWestanderPaul RongeFredrik Laurin

Uppdrag Gransknings Fredrik Laurin är en av de reportrar som ligger  bakom avslöjandena kring TeliaSoneras affärer i dikaturstaten  Uzbekistan.

Han gick till hårt angrepp igår mot pr-branschen och menade  att den många gånger förvärrar bolagens krishantering. Han  exemplifierade bland annat med att TeliaSoneras kommunikationschef  Cecilia Edström gjorde en ”Bosse Ringholm” på den raka frågan om  TeliaSonera hade mutat regimen i Uzbekistan.

Pr-experten Paul Ronge menar nu att delar av kritiken är befogad.
– I  TeliaSonera-fallet tycker jag att Fredrik Laurin har helt rätt, men i  övrigt är kritiken ganska svepande. Jag tycker att man inte får glömma  av att det finns både bra och dåliga aktörer precis som i alla andra  branscher och att det både finns bra och dålig krishantering, säger Paul  Ronge.

Han tycker dock att TeliaSoneras krishantering av bolagets  3G-affärer i Uzbekistan har varit fullständigt  katastrofal:

– TeliaSoneras nya ordförande Marie Ehrling har ändå varit  med om en av de mest lyckade krishanteringarna jag har sett, vilket var i  samband med SAS flygkatastrof i Milano. SAS visade både empati och  hjälpte de utsatta. Så om valet av Marie Ehrling också beror på hennes  erfarenheter av krishantering tycker jag att det är ett bra  ordförandeval, säger han.

Han tycker också att pr-branschen många  gånger lider av för mycket ”quick-fixes”. Det vill säga enkla slagord  med instruktioner om att göra si eller så. Den senaste trenden är  dementibloggar, resonerar Paul Ronge:
– Man försöker många gånger  hitta en modell som är enkel, slagkraftig och som går att sälja. Men det  uppstår nya situationer hela tiden och då finns det ingen enkel  universallösning, säger Paul Ronge.

Han menar dock att det i vårt avlånga land inte finns några horder av pr-konsulter som håller på med avancerad krishantering.
– Jag har hållit på med det här i 15-16 år och vi är inte så många som Fredrik Laurin verkar tro, säger Paul Ronge.

Han  ser ändå Fredrik Laurin som en av landets mest noggranna journalister  när det gäller att kontrollera fakta och menar att just sådant agerande  är ett effektivt sätt att bemöta pr-konsulternas många gånger taffliga  försök att dölja just fakta:
– I TeliaSonera-fallet har konsulterna varit  så dåliga att Laurin och de övriga bakom avslöjandet får lysa ännu mer,  säger Paul Ronge.

Han påpekar också att Cecilia Edströms agerande när hon står och läser innantill är guld värt för programmet:
–  Uppdrag Granskning är den som tjänar mest på usel krishantering. UG ska  nog snarare vara glada över att vi ofta ser så taffligt beteende från  makthavare. Annars hade nog inte ett sådant samhällsprogram varit så  kul. Det blir nästan lite buskishumor, säger Paul Ronge.

Westanders  krisexpert Birger Östberg anser också att Fredrik Laurin har rätt i  mycket av sin kritik mot krishanteringen hos TeliaSonera och branshen som sådan.

Han vill dock  passa på att lägga in en brasklapp:
– Vilken skuld rådgivarna och  andra har är ju svårt att säga för en utomstående. Vi vet ju inte om  TeliaSonera har lyssnat på dåliga råd eller inte har tagit till sig goda  råd, säger Birger Östberg.

Han tycker ändå att Fredrik Laurins kritik måste tas på allvar:
– Vi i branschen måste stå upp för att granskade makthavare tar ansvar och talar sanning, säger Birger Österberg.

Han  vill även passa på att rikta kritik mot Precis ordförande Anna-Karin  Hedlund i det att han tycker att det känns tråkigt att Precis inte ger uttryck för  någon tydlig etisk kompass – Westander är inte medlemmar i Precis:
–  Precis har anslutit sig till branschnormer som vi inte delar och det  handlar om öppenhet och värderingar, säger Birger Östberg.

Ser du vissa pr-konsulter som ett allvarligt samhällsproblem?
– Om  den bristande kriskommunikation som Fredrik Laurin beskriver är ett  resultat av pr-konsulternas råd är jag beredda att hålla med honom. Jag  tycker att råden måste bygga på öppenhet och tillgänglighet, att man ber  om ursäkt om man har gjort fel och att man redovisar vilka åtgärder man  vidtar för att något liknande inte ska hända igen, säger Birger  Östberg.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.