Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ryanair fälls för sexistisk reklam - igen

Publicerad: 2 Januari 2014, 15:08

Annonsen för flygbolaget Ryanairs utvikningskalender är könsdiskriminerande enligt internationella handelskammarens regler. Det konstaterar Reklamombudsmannens opinionsnämnd i ett uttalande.


Ämnen i artikeln:

Ryanair

Det är tre privatpersoner som reagerat på webbannonsen för Ryanairs välgörenhetskalender 2014 och anmält den till Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

En anmälare skriver att det inte finns någon rimlighet i att ett flygbolag marknadsför sig med utvikningsbilder. En annan anmälare skriver i korthet att det är omotiverat, långsökt och sexistiskt. Flygvärdinnorna är yrkesmänniskor med stort ansvar och har ett slitigt jobb där de inte springer runt i underkläder. En tredje anmälare skriver att reklamen visar kvinnor på ett sexistiskt och förnedrande sätt.

Opinionsnämnden konstaterar att eftersom bilden på kvinnan samt stjärnan med texten "Köp nu" finns i direkt anslutning till bokningsrutan på Ryansairs sajt, kan det uppfattas att bilden av kvinnan och texten "Köp nu" hänvisar till i första hand bokning av flygresor.

Bilden och texten måste därför anses utgöra reklam för flygresor från Ryanair. Opinionsnämnden finner att kvinnan på bilden inte har något samband med den marknadsförda produkten flygresor. Kvinnan framställs genom sin klädsel och sin pose som ett rent sexobjekt.

Ryanair har beretts möjlighet att yttra sig kring anmälan men valt att avstå.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Ryanair

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.