Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

(S)medjan bakom ny SSU-kampanj

Publicerad: 1 juli 2013, 08:13

Cayman-kollen räknar ut hur mycket av dina pengar som har gått till skatteparadis.

Det gått ett drygt år sedan (S)medjan – kommunikationsföreningen kopplad till Socialdemokraterna i Stockholm – startades. Nu intensifieras arbetet inför valet. I dag lanseras deras senaste jobb: Caymankollen.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

(S)medjan är en grupp kommunikatörer som agerar resurs och bollplank till i första hand Socialdemokraterna i Stockholm. Det har nu gått ett drygt år sedan initiativet drog igång.

David Orlic, till vardags creative director på Volontaire, är mer än nöjd med hur förening har utvecklats. Dels har de tilldelats en rad projekt att arbeta med, dels har antalet medlemmar vuxit stadigt.  
– Vi blir allt fler och vi har gjort massor, summerar han.

I dag lanseras Caymankollen.se, vilket är en kampanj framtagen på uppdrag av SSU för att uppmärksamma hur mycket pengar som försvinner till skatteparadis via bolag inom offentlig sektor. Men (S)medjan har också hjälpt LO och Socialdemokraterna i Stockholm med flertalet projekt.

David Orlic ser ett dubbelt syfte med att skapa föreningar utifrån yrkeskompetens: att bidra med expertis på kommunikation, men också ett sätt att fånga in fler människor i partipolitiken.
– Vi är en samling människor som ville engagera oss och i partiet, men som inte hittade någon självklar plats. Det vi gjorde var att skapa en. Partierna är inte gammaldags. Tvärtom visar (S)medjan på motsatsen, säger han.  

Socialdemokraterna har i dag också yrkeskompetensnätverken Statistikerna, Juristnätverket och Föreningen skolsoss  Generellt sett anser David Orlic att många politiska partier lider av dåligt självförtroende i sitt kommunikationsarbete:  
– Det finns en ironi i att kommersiella företag i allt större utsträckning blir värderingsstyrda organisationer som bjuder in till samarbete, medan många politiska partier beter sig som stelbenta företag med klassiska målgruppsanalyser och budskapskommunikation.

Inför de kommande valen blir datadriven kommunikation den viktigaste pusselbiten, kombinerat med personliga samtal, tror Orlic. Detta samtidigt som han ifrågasätter genomslaget för den politiska tv-reklamen. Men de nya möjligheterna kommer att väcka kritik.
–  Data kommer att användas för att skräddarsy budskap åt olika väljargrupper. På gott och ont. Det kommer att öppna upp för en integritetsdebatt om hur partier får kartlägga samtal för att skräddarsy konkreta budskap.  

Socialdemokraterna anlitar även reklambyrån Granath Havas för kampanjerna till valen 2014.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.