Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så blev 2014 för Kreab

Publicerad: 4 Augusti 2015, 14:54

Charlotte Erkhammar, vd för Kreab.

Foto: Sören Andersson.

Intäkterna stiger men vinsten minskar. Så blev 2014 för pr-byrån Kreab.


Ämnen i artikeln:

Kreab

I mitten av juni lämnade pr-byrån Kreab in sin årsredovisning till Bolagsverket. Siffrorna visar att de fortsätter det inslagna spåret med svarta siffror efter några år av minusresultat i kölvattnet av sammanslagningen med Gavin Anderson. Nettoomsättning under 2014 landade på 241 (239) miljoner kronor. Arvodesintäkterna, det vill säga vad byrån drog in för sitt arbete, uppgick till 192 miljoner kronor. Det är två miljoner mer än året innan.

Rörelseresultatet ökar också från 13,5 till 19,3 miljoner kronor. Däremot backar resultatet före avskrivningar med en miljon till 30 miljoner kronor, vilket ger en EBITDA-marginal på 15,9 procent.

I bokslutet framgår att personalstyrkan har minskat från 85 anställda under 2013 till 76 anställda i fjol. De fördelar sig på 42 personer i Sverige och 34 personer på Bryssel-kontoret.

Arvodesintäkterna från verksamheter som arbetar under varumärket Kreab i 25 länder landade på 48,1 (50,2) miljoner euro, vilket motsvarar drygt 455 miljoner kronor.

"De långsiktiga utsikterna för kommunikationsrådgivning är mycket goda. Kortsiktigt kan tillväxt och resultat variera med konjunkturen" skriver byrån i årsredovisningen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Kreab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.