Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Så blev Super-Charlie en succé

Publicerad: 10 Maj 2011, 13:46

I våras lanserade Camilla Läckberg sin barnbok "Super-Charlie", tillsammans med tillhörande Iphone-spel och soundtrack. Nu ligger boken på topp tio-listan för barnböcker på Adlibris och Bokus och låten är en av de 50 mest nedladdade på svenska Itunes. – Det handlade om att lansera ett helt koncept, på alla plan, säger Christina Saliba, vd på pr-byrån Weber Shandwick, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Camilla LäckbergWeber Shandwick

Camilla Läckberg och "Super-Charlie". Foto: Martin Melin.

Det är pr-byrån Weber Shandwick som ligger bakom den framgångsrika lanseringen av "Super-Charlie".

Barnboken ges ut av förlaget Tukan och lanserades den 14 april tillsammans med Iphone-spelet ISuper-Charlie. Bara några dagar senare kom även soundtracket ”Super-Charlie” signerad Camilla Läckbergs granne Pelle Nylén, en man som tidigare jobbat med popgruppen Westlife.

– Vi har jobbat tillsammans med Camilla (Läckberg) och hon har en otrolig magkänsla för vad som funkar och inte. Det är hennes första barnbok och det var viktigt att det blev rätt rent varumärkesmässigt. När vi tog fram konceptet frågade vi oss vad kidsen gillar och de gillar ju bild, ljud och musik, säger Christina Saliba, vd på Weber Shandwick, till Resume.se.

Och fortsätter:

– Det handlade om att lansera ett helt koncept, på alla plan, säger hon.

Resultatet av lanseringen är tydligt. ”Super-Charlie” ligger på topp tio-listan för barnböcker på Adlibris och Bokus och soundtracket ”Super-Charlie” är en av de 50 mest nedladdade låtarna i svenska Itunes.

– Vi har fått enormt bra respons och det är jättekul att se att vårt marknadsföringssätt har fungerat, säger Christina Saliba.

Även i branschen hyllas Camilla Läckbergs pr-strategi. Författarkollegan Alex Schulman prisar henne i sin ”Fem skönaste”-lista i Aftonbladet i dag.

”Herregud, vilket pr-geni! Hon skriver en barnbok. Och så ordnar hon fram en låt till denna barnbok, som genast stiger på listorna. Och till denna bok lägger hon också in ett spel som lanseras som app för Iphone och som också de är poppis. Hon är mycket bättre författare än sitt rykte – och Sveriges i särklass skickligaste strateg när det gäller marknadsföring.” skriver han som motivering.

Malin Carlehäll


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.