Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så blir Nokia-uppdraget för Cohn & Wolfe

Publicerad: 7 Maj 2013, 10:45

Foto: Pressbild.

Idag stod det klart att Cohn & Wolfe tar över det globala pr-uppdraget för Nokia. Bolagets kommunikationschef i Skandinavien, Edvard Bergström, berättar nu vad som blir pr-byråns uppdrag i Sverige och hur Nokia ska ta upp kampen med Apple och Samsung.


Ämnen i artikeln:

Nokia

– Man måste komma ihåg att det kanske egentligen inte var Nokia som  misslyckades med något, utan att det snarare handlade om Apples iPhone  kom och revolutionerade mobilmarknaden. Så det påverkade alla  mobiltelefontillverkare oavsett om man hette Nokia eller Sony Ericsson,  säger Edvard Bergström, som tillträdde sin tjänst i februari och närmast  kommer från en roll som konsult hos PR-byrån Agency.

Nokia har precis valt Cohn & Wolfe som global pr-byrå.

Edvard  Bergström menar att mycket av budskapet ska fokusera på att Nokia  erbjuder en komplett familj av telefoner numera – Nokia släppte två  telefoner i samband med Mobile World Congress i Barcelona i februari  Lumia 720 och Lumia 520.

Nokia erbjuder även Lumia 620, 820 och 920  sedan tidigare:
– Bolagets målsättning har varit att få fram en  komplett produktportfölj så att vi kan konkurrera inom alla prissegment,  säger Edvard Bergström.

Han räknar också med att lyfta fram Nokias  kameror i kommunikationen:
– 920 har väl vunnit så gott som samtliga  kameratester som den har varit med i. Senast vann man i tidningen Mobil  exempelvis, säger Edvard Bergström.

Ett annat viktigt budskap är att samtliga Lumia-telefoner, oavsett pris, har utrustats med Windows Phone 8.

En  röd tråd i Nokias kommunikation ska också vara att bolaget erbjuder en  teknik som hjälper personer att uppleva världens omkring sig.

Här ska  Nokia bland annat pusha sina positioneringstjänster. Nokia äger ett  bolag som heter HERE vilket utvecklar kartor för bilar:
– Jag skulle säga att cirka 8 av 10 bilar med integrerad gps har utrustats med kartor från vårt bolag, säger Edvard Bergström.

Nokia  arbetar också med en app som heter HERE City Lens, vilket enkelt  förklarat innebär att man vinklar telefonen i en riktning och exempelvis  får reda på alla restauranger i den riktningen.
– Det är bra om man  som svensk exempelvis befinner sig i städer som London eller Barcelona.  Det är lite som att ha Lonely Planet i fickan, säger Edvard Bergström

Cohn & Wolfes arbete i Sverige drar igång på måndag.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Nokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.