Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så byggde Happy Socks upp sitt varumärke

Publicerad: 2 December 2014, 14:53

Mikael Söderlindh.

Strumpföretaget Happy socks utsågs av DI till Digital Gasell för Stockholms län – för andra året i rad. Nu berättar vd:n Mikael Söderlindh om hur företaget tänker kring sitt varumärke. – Det är ofattbart att förstå hur vi nått hit, säger han.


Ämnen i artikeln:

Happy Socks

Varje år utser Dagens Industri årets Gaseller till Sveriges snabbast växande företag, utifrån vissa uppsatta kriterier.

– Det här är ett klart bevis på att vår strategi fungerar. Vi har storsatsat på webben, gick in i det och tänkte: "Wow – vad lätt det är att driva webb". Det var det inte – men det har gått snabbt att få den att flyga, säger Mikael Söderlindh.

Vd:n tror att anledningen bakom företagets expansion framför allt är transparensen.

– Hela varumärket ska finnas tydligt på webben. Kunder som går in ska få en bra mix mellan image och handel – det är det som varit utmaningen här.

När Happy Socks vill nå ut med ett budskap finjusteras det beroende på vem som är avsändaren – men enligt Mikael Söderlindh kan man ha ungefär samma strategi med reklam, pr och varumärkesbygge oavsett om strumporna ska marknadsföras i Sverige eller i Taiwan.

– Vi har alltid jobbat väldigt mycket med pr. Det är viktigt att skapa storys kring varumärket som är roliga att återberätta. Vi hade ett samarbete med Snoop Dogg som blev framgångsrikt, när man jobbar med den typen av personer är det viktigt att de fritt får göra sin tolkning av Happy socks. Det är en av nycklarna till framgången.

Enligt honom är det nu ännu större namn som är intresserade av att samarbeta med dem.

En annan sak Mikael Söderlindh tror är viktig gällande varumärkesbygge är att som företag se kunden som en kompis och kommunicera utefter det.

Joakim Wallerstein, som tidigare jobbat med er digitala kommunikation, jobbar i dag med Sverigedemokraternas pr-maskineri. Hur reagerade du på att han gick in där?
– Han jobbade väldigt kort hos oss, i kanske två månader. Jag är helt chockad över den grejen. Jag och bolaget tar totalt avstånd från honom, säger han och fortsätter:

– Det var fem år sedan han jobbade hos oss. Det var inte någon match in heaven och han sökte sig vidare.

Hade du någon aning om hans politiska åsikter medan han arbetade hos er?
– Absolut inte. Det är därför jag säger att jag är väldigt förvånad. Jag såg det när det stod I tidningarna – att han plötsligt var Sverigedemokrat. Han var inte öppen med det hos oss alls.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Happy Socks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.