Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så bygger du ditt eget varumärke

Publicerad: 12 april 2010, 13:18

Personliga varumärken konstrueras på samma sätt som företags. Och visst kan de gynna sina bärare. Men det är svårare och de är sällan lika hållbara som ett företags.


truefalse

Camilla Käll och Edward Isaksson-Niregård vid Stockholms universitet gjorde undersökningen.

På senare år har det talats mycket om personliga varumärken – individer som bygger bilden av sig själva som ett varumärke, liknande ett företags. Men kan man det och hur gör man? Och hur likt är det ett företags varumärkesbyggande? Det frågade sig Camilla Käll och Edward Isaksson-Niregård, studenter vid Stockholms universitet.

De har skrivit en magisteruppsats i ämnet och svarar ja på frågorna. Personliga varumärken kan byggas som företags. Och lyckas man så gynnar det en. Men det är svårare och kräver total ärlighet.
– Vi kom fram till att det finns mycket djupgående samband mellan starka varumärken och personliga varumärken, säger Camilla Käll.

I sin undersökning tog de professor Olof Holms klassiska varumärkesmodell ”identitet, image och profil” och applicerade den på ett antal individer.

De delade in individerna i tre grupper: vanligt folk (sju personer), professionella yrkespersoner som lever på sitt rykte (tre personer) och kändisar (tre personer). Kändisarna som ingick i studien är Peder Lamm, Katrin Zytomierska och Melker Andersson.

Alla fick frågan ”Vem är du?”.
– Folk i den första gruppen hade svårt att beskriva sig själva. Nästan ingen kunde svara. De i grupp två hade tränat på det och i grupp tre var det som att trycka på knappen till en företagspresentation, säger Camilla Käll.

Intressant är att ”de vanliga” hade mycket lättare att beskriva sig själva i förhållande till andra starka varu­märken, jämföra sig med bilmärken till exempel. Enligt forskning om identitet har människor lättare att beskriva sig själva utifrån en social konstruktion med färdigpackad information.
– Varumärken är ett sådant koncept med en röd tråd i, säger Camilla Käll.

Alla i grupp tre såg sig själva som ett varumärke, även en del i grupp två. De fick frågan om hur de gjorde.
– Svaret blev att de har gjort något passionerat och varit duktiga på att leverera en enhetlig bild av sig själva, säger Camilla Käll.

Enhetlighet och konsekvens är också absolut viktigast i ett varumärksbygge. Det är den svåra biten i ett personligt varumärke. Det kräver transparens och konsekvens och det är väldigt jobbig att vara så konsekvent som person. På ett företag är det många som delar på arbetet, som ligger utanför dem själva.
– Få individer orkar vara så konsekventa och öppna med sig själva i längden, säger ­Camilla Käll.

Ärlighet mot sig själv är det viktigaste för den som vill bygga ett varumärke kring sin egen person.
– För att det ska bli trovärdigt gäller det att det kommer inifrån och baseras på en identitet som stämmer, säger Camilla Käll.

Men hon ser en generationsskillnad:
– Den uppväxande generationen är vanare vid att tänka på sig själva som produkter Det finns en större konkurrens på individnivå i dag.

Att hävda sig i konkurrens är bara en anledning att bygga ett varumärke. Enligt Camilla Käll finns flera anledningar.
– Det är en större transparans i samhället i dag. En del i ett personligt varumärke är att ta tag i informationsspridningen om dig själv.

Hon betonar att det inte går att skapa ett varumärke av sig själv som inte finns, att göra ett varumärke som man inte verkligen är. Det gäller snarare att vara sig själv väldigt mycket hela tiden och föra fram de förtjänster man har.
– Om det kommer inifrån är det inte jobbigt. Man ska inte se det som betungande, snarare som ett verktyg för att ta reda på vem man är, säger Camilla Käll.

Att få bra jobb är ofta en anledning till att skapa och vårda sitt varumäke. Enligt Camilla Käll finns det saker att vinna i alla delar av livet:

– Varumärkesbygge handlar om att samla och fokusera bilden av en själv. Och det finns väl inget värre i relationer än människor som du inte vet var du har?

Men det finns även ekonomiska vinster för många fler än bara dem som aktivt arbetar med sig själva som varumärken.
– Många i grupp två, människor med tjänsteyrken som kock, frisör, mäklare, har mycket att vinna på att ­arbeta aktivt med sitt peronliga varu­märke.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.