PR
Så får du budskapet att tränga igenom filterbubblorna
Publicerad: 29 mars 2017, 14:22
Kodi Foster på NextM.
Foto: Yasmine Winberg
När algoritmerna i sociala medier skapar en förvrängd verklighet måste marknadsförare hitta sätt att tränga igenom dem. Kodi Foster på Viacom tipsar om hur.
När sociala medier skapade algoritmer för att användarna skulle bli serverade relevant och skräddarsytt innehåll hamnade mänskligheten i en ond cirkel. Det menar Kodi Foster, senior vice president of data strategy på Viacom.
Under en dragning på Group M:s event NextM under onsdagen pratade han om problemet.
– Jag försöker påverka ungdomarna, men algoritmerna är i vägen. Maskinerna filtrerar vår kommunikation med människor. Det innebär att man måste sluta marknadsföra mot människor och börja marknadsföra mot maskiner, säger Kodi Foster.
– Hur många gånger har jag sett hyllningar till JK Rowling för att hon står upp mot trollen? Men representerar det människors intressen? Den som utgår ifrån datan i sociala medier tror att JK Rowling representerar människors intressen.
I sina egna flöden ser han tre saker: politiska inlägg, falska nyheter och bebisbilder. Det är där människor är som mest aktiva.
– Av 540 vänner som jag har, genereras mitt flöde utifrån 30 av dem, det vill säga fem procent. Men det definierar inte mig som person. Det är därför mitt team har problem.
– Till slut skapar det en självuppfyllande profetia. Om algoritmen fortsätter att servera mig detta innehåll kommer jag till slut att klicka på det. Och algoritmen kommer tro att den hade rätt och ännu en gång skruva upp innehållet på dessa ämnen.
Kodi Foster beskriver problemet som en sjukdom, att det leder till en förvriden verklighetsbild.
– Och till slut hamnar jag i frågeställningen: Hur ska jag nå människor som tror att himlen inte är blå?
Teamet på Viacom samlar fortfarande in data från sociala medier, men försöker komplettera dem genom att gå back to basics:
- Identifiera intressen. Personer som bor på övre Manhattan gillar Game of Thrones, liksom människor som bor i centrala USA.
- Genomför enkäter.
- Retaildata.