Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 14 december 2015, 12:30
Tapetserade om.
(UPPDATERAD) Norrmän som tog tunnelbanan till jobbet i Oslo hamnade plötsligt mitt på Times Square. I alla fall verkade det vara så. Det hela var en kupp för Norwegian signerad M&C Saatchi.
Det var tisdagen den 24 november som pendlare i Oslo troligtvis fick sig en smärre chock. Stationen Nationaltheatret, mitt i centrala Oslo, hade förvandlats till New Yorks hjärta Times Square.
Make-overn bestod av 600 kvadratmeter vinyl på väggarna, Subway-skyltning, amerikanska annonser, hot dog-försäljare, amerikanska fotbollsspelare, en gospelkör, Spindelmannen och The Naked Cowboy från Times Square.
– I och med att Norwegian erbjuder direktflyg till väldigt förmånliga priser så känns New York närmre än någonsin. Vi ville dramatisera det genom att flyga det kanske mest ikoniska av allt, New York subway, till våra resenärer, säger Nicholas Düfke, copywriter på M&C Saatchi.
Under hur lång tid var Nationaltheatret omgjord?
– Eventet ägde rum över en dag, men själva ombyggnationen satt kvar i över en vecka. Det var viktigt för oss att man skulle känna New York-auran även när eventet var över.
Hur reagerade norrmännen på detta?
– Precis som alla andra som har följt populärkultur skulle reagera på det: med glädje. Mycket av den rekvisita och casting vi använde i kampanjen återfinns i populära amerikanska filmer såsom spindelmannen, NYPD-polis, fotbollslag, bucket drummer, break dancers i tunnelbanan samt en och annan galenpanna. Men priset tar nog The Naked Cowboy som hade en otrolig magnetism var han än gick.
Norwegian, som med tilltaget vill uppmärksamma sina direktflygningar mellan New York och Oslo, släpper nu en film från kuppen.
Tidigare i höstas stod det klart att M&C Saatchi i Stockholm tappar uppdraget för Norwegian.