Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så hanterar Nordea krisen

Publicerad: 4 april 2016, 14:48

Foto: Wikimedia Commons

Nordea kände inte till Panamadokumenten, utan var lika spända som alla andra när de publicerades. Det uppger presschef Magnus Nelin som berättar hur informationsavdelningen tacklat dagen efter alla avslöjanden.


Ämnen i artikeln:

PanamadokumentenNordea

Det är en korthuggen presschef som Resumé når per telefon, och exempelvis på frågan hur det har varit att jobba med Nordeas kommunikation en dag som denna svarar han:

­– Intensivt.

Kan du utveckla det?

– Vi har fått många frågor från media, men även mycket synpunkter och frågor via sociala media.

Magnus Nelin berättar att Nordea försökt vara så tydliga de kan med sina ställningstaganden och del i händelsen, men att han har svårt att avgöra hur bra de har lyckats.

– Just nu är vi uppe i en intensiv kommunikationsperiod så vi får väl se hur det har gått när allt har lugnat ner sig och vi har kunnat summera.

Hur länge har ni känt till dokumenten?

– Vi har inte sett hela dokumentationen som Uppdrag Granskning har, utan bara fått frågor kopplade till vår verksamhet av reportrar med jämna mellanrum. Vi har inte tagit del av någon bakgrund eller vad frågorna egentligen handlat om. Så vi var lika spända som alla andra igår när de skulle presentera dokumentationen.

Hur har ni förberett er?

– På en mängd olika sätt, men det är inget jag kan gå in på. Men självklart har vi arbetat aktivt med att förbereda oss, säger Magnus Nelin, som berättar att den här typen av situation ur en informationsaspekt bäst hanteras med en bra struktur och planering, samt ett kreativt förhållningssätt för att kunna kommunicera utifrån dagsaktuella händelser.

Nordea valde att officiellt kommentera uppgifterna från Panamadokumenten med ett uttalande på hemsidan.

Hur tänkte ni kring det beslutet?

– Det har varit en väldigt lång process, jag kan inte gå in på det, men självklart var det ett väldigt väl underbyggt beslut.

Uppgifterna om att Nordea International Private Banking i Luxemburg sedan 2009 börjat vidta egna åtgärder mot skatteflykt har fått kritik för att inte stämma. Hur säkra var ni på uppgiften när ni publicerade den?

– Vi är väldigt säkra fortfarande. 2009 sjösatte vi ett helt nytt regelsystem utifrån just de här aspekterna, som vi succesivt har arbetat med att implementera i organisationen.

Det finns inget i kritiken som stämmer då? Joachim Dyfvermark, reporter på Uppdrag Granskning, menar till exempel att det finns bevis på att Nordea satte upp ett offshore-bolag 2015.

– Det kan jag inte exakt gå in på. Vi vet ju inte riktigt än hur kritiken ser ut i och med att Uppdrag Granskning sänds först på onsdag. Men det finns inget olagligt i att sätta upp ett offshore-bolag så länge man håller sig till reglerna och redovisar skatt och ekonomi på det sätt man ska.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

PanamadokumentenNordea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.