Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så har det gått för sommarens rosa snackis

Publicerad: 10 Augusti 2015, 14:38

De rosa balarna har dykt upp på flera håll i Sverige den här sommaren

Foto: Hans Jonsson/Lantmännen

120 000 rosa balar runtom i Sverige har genererat drygt 300 000 kronor till bröstcancerforskningen. Sommarens kampanjsnackis har gått över förväntan.


Ämnen i artikeln:

Lantmännen

Initiativet till de rosa balarna kom från Lantmännens leverantörer Trioplast och Tama. I vintras hade samma kampanj startats i Nya Zeeland där en stor del av antalet lantbrukare är kvinnor.

Plasten har sålts genom Lantmännen, som tillsammans med Trioplast står för två tredjedelar av de 25 kronor per rulle som skänks. Sista tredjedelen har bönderna stått för. Nu när sommaren snart är slut kampanjen bidragit till över 300 000 kronor i intäkter för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation (BRO).

– Det har gått över förväntan och plasten är slut så efterfrågan har varit större än tillgången. Kampanjen har varit lyckad eftersom de flesta av oss känner någon som drabbats av den här sjukdomen. Det var därför vi på Lantmännen hakade på när våra leverantörer kom på idén, säger Torbjörn Wahlström chef för utveckling och växtodlingsprodukter på Lantmännen till Resumé.

Kampanjen har uppmärksammats av flera medier bland annat GP, SVT, Expressen, SR och Aftonbladet Inom kort kan de rosa balarna bli blåa och stötta kampen mot prostatacancer.

– Man tittar på det och vi har haft en diskussion kring detta. Det handlar dels om att få fram en fungerande färg, men också till en vettig kostnad.

Vad har kampanjen inneburit för synen på Lantmännen?
– Det här är ett sätt för oss att ta ställning och visa vårt stöd. Kampanjen har varit positiv i sin helhet. Det är viktigt för oss att göra något bra.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lantmännen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.