Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Så klarar du en kris”

Publicerad: 28 Mars 2012, 11:09

Lottie Knutson.

Foto: Björn Elgstrand.

Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson är bäst på krishantering, enligt en underökning gjord av Hammer & Hanborg. 3 300 av Sveriges kommunikatörer deltog och gav sin åsikt. Vinsten berodde framför allt på Lottie Knutsons ”utmärkta hantering” av Tsunamikatastrofen 2004. – Väldigt hedrande, säger hon till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Hammer & HanborgFritidsresorLottie Knutson

Det har gått många år sedan tsunamin i Thailand, men nu har Fritidsresors hantering av katastrofen lett till utmärkelsen "Bäst på att kommunicera i kris".

– Företagets snabba agerande med saklig och kontinuerlig information till anhöriga och media, gjorde att Fritidsresor tidigt etablerade en position som den mest seriösa informationskällan i det kaos som rådde, säger Christina Hammer, delägare på Hammer & Hanborg.

Respondenterna fick ge exempel på vilket företag eller organisation som hanterat en kris bäst och en överväldigande majoritet angav Fritidsresor med informationsdirektören Lottie Knutsons.

– Lottie Knutson lyckades i denna svåra stund förmedla en känsla av styrka, värme och medmänsklighet som imponerat på många, säger Christina Hammar.

Själv tycker Lottie Knutson att utmärkelsen är väldigt hedrande men säger även att det gäller att skärpa sig och inte falla tillbaka på en inbillad trygghet.

Från tsunamikatastrofen tog Lottie Knutson med sig många lärdomar, en av dem är att kunna släppa sina formella roller och se var man behövs. Krisplanens grundstruktur är likadan efter tsunamin men detaljer runt bland annat hantering av anhöriga har ändrats.

– Struktur, erfarenhet och ödmjukhet är viktigt vid en kris, säger Lottie Knutson till Resume.se.

På andra plats i Kommunikatören kom SJ som i flera år tvingats hantera många kriser kring snökaos och förseningar. SAAB hamnade på tredje plats för deras kamp om företagets överlevnad under de senaste åren och för att de hela tiden lyckades hålla hoppet uppe hos både anställda och leverantörer.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.