Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så krishanterar Sjöfartsverket

Publicerad: 29 april 2015, 12:30

Bild ur filmen.

UPPDATERAD. I kvällens Uppdrag Granskning sätts Sjöfartsverkets helikopteraffärer under lupp. I dag publicerade de en video för att bemöta kritiken. Men efter flera hån togs den tillfälligt bort efter någon timme. Verket har hittills betalat 300 000 kronor till en pr-byrå.


Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningAli Fegan

Uppdrag Granskning tar i kväll upp Sjöfartsverkets tveksamma helikopteraffärer i miljardklassen. Inför kvällens reportage har verket anlagt moteld och publicerat flera artiklar där de vill ge sin bild av den kritiserade upphandlingen, där de hade kommit överens med ett företag innan själva processen drogs igång.

En av dessa var ett filmklipp med generaldirektören Ann-Cathrine Zetterdahl. Sjöfartsverket publicerade det på Uppdrag Gransknings Facebook-sida, men tog sedan bort det efter ungefär en timme. Det berättar Ali Fegan, reporter tillsammans med Lars-Göran Svensson, i kvällens program.  
– Folk började håna den, och då försvann den. Det luktar lite Sovjet, att hon ska stå där och prata till folket, säger han.

I klippet, som Resumé nu kan visa här nedan, syns en minst sagt stel generaldirektör som förklarar hur hon ser på affären.  
– Vi stod och undrade om det var på allvar. Vi vet inte om det är deras egna kommunikationsfolk som har gjort klippet eller om det är pr-byrån, säger Ali Fegan.

Efter Resumés artikel meddelar Sjöfartsverket att de återigen har publicerat filmen.
– Vi hade inte hunnit stämma av den. Det gick lite fort, men nu ligger den ute igen, säger kommunikationsdirektören Maria Ottosson.

Enligt Uppdrag Granskning har Sjöfartsverket köpt medieträning och andra pr-tjänster för cirka 300 000 kronor inför programmet av bolaget Hemulen Media AB. Bolaget i fråga har tidigare kritiserats av Paul Ronge för prisdumpning i samband med en upphandling gjord av Stockholms Länsstyrelse.
– Vi vet inte om de har fakturerat nu och om de hjälpt till med den här motstrategin. Men det är med en papegoja-intervju i reportaget som definitivt hade föregåtts av någon medieträning, säger Ali Fegan.

Sjöfartsverket uppger att de har tagit hjälp av ett produktionsbolag för att spela in filmen. Men inte Hemulen, som hjälpte dem tidigare i processen.
– Den här filmen är bara en liten del av materialet som vi tagit fram. Det är själva mediekommentaren, men en större film kommer att komma ut under de närmaste dagarna som berättar mer om helikoptrarna, säger Maria Ottosson.

Uppdrag Gransknings Ali Fegan är kritisk mot hur verket har hanterat hela granskningen.
– Hela deras förhållningssätt har varit oerhört anmärkningsvärt. Från dag ett har de försökt hemligstämpla avgörande dokument. Kammarrätten har gett Sjöfarsverket bakläxa tre gånger under vår granskning, och tvingat dem att lämna ut handlingarna. Den här storyn tål inte att sätta ljus på.   

Maria Ottosson håller inte med.
– Vi har haft en dialog med UG i ett års tid. Vi har inte mörkat något. En del handlingar har däremot varit belagda med vanlig affärssekretess. Men vi har en lång lista över saker vi har delat med oss av.

Här är Sjöfartsverkets krishanteringsfilm:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Uppdrag GranskningAli Fegan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.