Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så krishanterar skandalbolaget

Publicerad: 25 Juli 2014, 11:53

Carl-Magnus Hallberg, vice styrelseordförande i Oniva

Foto: Pressbild: Oniva

Det senaste dygnet har Onivas styrelsetoppar Peter Kopelman och Carl-Magnus Hallberg tagit emot mellan 300 och 350 telefonsamtal. Strategin är att vara så transparenta som det bara går.


Ämnen i artikeln:

Oniva

Under torsdagen gick skandalomsudade webbmarknadsföringsbolaget Oniva Online Group ut med ett pressmeddelande som ledde till fritt fall på börsen. Här tvingades bolaget presentera en nedjusterad vinsprognos, från 105 till 30 miljoner kronor efter grova felaktigheter i redovisningen.

– Jag hoppas att vi är så transparenta som vi kan vara i den här situationen som är väldigt svår. Det här kom som en chock för oss. Och det är ett gediget jobb av vår finansdirektör som gjorde att vi uppmärksammade felet, säger Onivas vice styrelseordförande Carl-Magnus Hallberg till Resumé som klev in i styrelsen i höstas.

– Det här var inte direkt vad jag väntade mig då.

Tillsammans med styrelseordföranden Peter Kopelman har han tagit på sig rollen som språkrör gentemot medier, kunder, anställda och aktieägare.

– Jag och Peter Kopelman har tagit emot 300-350 telefonsamtal det senaste dygnet. Vi har försökt vara tillgängliga. Genom att snabbt gå ut med siffrorna har vi kontroll över den ekonomiska situationen.

–Ända sedan finansdirektören berättade för mig har både styrelsen och ledningen sprungit snabbt i frågan. Vi tog kontakt med börsen direkt. Det tog två dygn att kvalitetssäkra siffrorna innan vi skickade ut pressmeddelandet.   

Vad är de viktigaste åtgärderna för er nu rent kommunikativt?
– Det viktigaste är att kommunicera vad som har inträffat och siffrorna, det har vi redan gjort. Nu gäller det. Nu måste vi försöka berätta om våra affärsmodeller och förklara fördelarna med vår verksamhet. Det som har inträffat har naturligtvis en stor betydelse, men när stormen har lagt sig måste vi få ut vårt afärsbudskap som vi tror på.  

Hur informerar ni aktieägarna om situationen innan delårsrapporten presenteras 14 augusti?
– Dels genom att berätta vad som gått fel och det gjorde vi i går. Bokföringsfelet gör att vi gärna skulle vilja berätta om våra planer tidigare, men arbetsbelastningen är så hög för tillfället att vi måste prioritera att reda ut vad som gått fel.

Vem anser du är ytterst ansvarig för den felaktiga redovisningen?
– Det är den dåvarande koncernchefen (Urban Johansson reds. anm.) som är ansvarig för den löpande verksamheten tillsammans med den övriga företagsledningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oniva

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.