Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så kuppade Oakley till sig reklam för 270 miljoner

Publicerad: 14 oktober 2010, 11:53

Räddningen av de chilenska gruvarbetarna följdes med spänning och sympati av människor världen över. Ett gyllene reklamtillfälle som utnyttjades av Oakley då företaget donerat solglasögon till alla arbetarna.


Efter 69 dagar under jord räddades samtliga av de 33 chilenska gruvarbetarna som blivit en världsnyhet.

På nätet har det bara varit fler som tittat på fotbolls-VM, Wimbledon och installationen av Barack Obama skriver CNN.

Uppmärksamma tittare kunde se att gruvarbetarna alla hade på sig Oakleys karakteristiska solglasögon när de steg ut i ljuset.

Enligt företaget själva var det en chilensk journalist som rekommenderat deras glasögon till försäkringsbolaget som står för gruvarbetarnas sjukförsäkring.

När de kontaktades donerade Oakley 35 solglasögon i lyxklass och kunde i gengäld kamma hem rekordmängder med gratisreklam.

Enligt Front Row Analytics var enbart tv-exponeringen värd drygt 270 miljoner kronor för Oakley skriver CNN.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.