Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 16 september 2010, 11:22
De sista tre veckorna före valet spenderar partierna 180 miljoner på köpta media eller nästan 60 procent av sina valbudgetar. Mest kraft på slutspurten lägger Centerpartiet följt av Moderaterna.
Ämnen i artikeln:
Val 2010Socialdemokraterna har enligt siffrorna från Sifo reklammätningar bränt mycket av sin valbudget tidigt. Mer än hälften har spenderats under våren och inledningen på hösten. De inledde sin tv-reklam tidigt och har också satsat stort på utomhusreklam.
Centerpartiet körde en vårkampanj med bland annat tv-reklam som blev relativt kostsam. Men de är ändå det parti som har mest pengar kvar under septemberveckorna.
Sammantaget spenderade partierna 15 procent av sina budgetar under våren, 26 procent i juli och augusti. Men 59 procent satsar de under de sista tre veckorna före valet.
Janne Sundling
Ämnen i artikeln:
Val 2010