Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Så mycket bränner de i valspurten

Publicerad: 16 September 2010, 11:22

De sista tre veckorna före valet spenderar partierna 180 miljoner på köpta media eller nästan 60 procent av sina valbudgetar. Mest kraft på slutspurten lägger Centerpartiet följt av Moderaterna.


Ämnen i artikeln:

Val 2010

Socialdemokraterna har enligt siffrorna från Sifo reklammätningar bränt mycket av sin valbudget tidigt. Mer än hälften har spenderats under våren och inledningen på hösten. De inledde sin tv-reklam tidigt och har också satsat stort på utomhusreklam.

Centerpartiet körde en vårkampanj med bland annat tv-reklam som blev relativt kostsam. Men de är ändå det parti som har mest pengar kvar under septemberveckorna.

Sammantaget spenderade partierna 15 procent av sina budgetar under våren, 26 procent i juli och augusti. Men 59 procent satsar de under de sista tre veckorna före valet.

Janne Sundling


Ämnen i artikeln:

Val 2010

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.