Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så ser byrån på Candykings börshaveri

Publicerad: 13 December 2013, 11:12

Anders Fogel.

Foto: Pressbild.

Anders Fogel på Fogel & Partners ser ingen anledning till självkritik efter att Candykings börsnotering skjuts upp på obestämd framtid. – Man ska alltid vara otroligt ödmjuk och jag är otroligt ledsen över att Candyking inte kommer till börsen, men ytterst är det ändå styrelsen och ägaren som har ansvaret, säger han.


Ämnen i artikeln:

CandykingFogel & PartnersAnders Fogel

Anders Fogel menar att byrån hjälper till med att förmedla budskapen,  men att det ändå är bolaget som slutgiltigt avgör vad som ska stå i  pressmeddelandet.

Han är ytterst besviken över att det aldrig blev någon börsintroduktion.

– Candyking är ett otroligt fint bolag som hade mått bra av att vara på börsen, säger Anders Fogel.

Han  tycker att tidpunkten för vinstvarningen kom högst olyckligt – en dag  innan noteringen, men att företaget inte hade något val när information  om de negativa effekterna på resultatet väl hade blivit kända.

– Vi  fick informationen på tisdagen och på onsdagen samlades alla rådgivarna  och kom fram till att informationen måste skickas ut till marknaden,  säger Anders Fogel.

Bakgrunden till vinstvarningen var att två  fabriker hade brunnit ned för två månader sedan samt att det hade  uppstått oväntade valuteffekter, vilket skulle få en negativ påverkan på  Q4-resultatet med 6,5 miljoner kronor.

Den ena fabriken hade 3 000 ton godis och den andra hade 1 500 ton.

Bränderna  ledde till att godis med lite lägre kvalitet fick bytas ut mot godis  med högre kvalitet.

Godiset säljs ändå för samma hektopris och det  uppstår också extrakostnader för att byta ut fylla på med det dyrare godiset i lådorna,  enligt Anders Fogel.

– Sammantaget kostar det mer, men ingen trodde att bränderna skulle få så stora konsekvenser som de verkligen fick, säger han.

Han  tycker att det är högst olyckligt att informationen om brändernas  effekter kom till marknadens kännedom så sent, men ser ingen anledning  till självkritik för byråns räkning eftersom man bara hanterade den  information som man hade fått tillgång till av ledningen.

– Vi,  banker och advokater hade inte fått någon information tidigare från  ledningen som stack ut och om ledningen säger att inget sticker håller  du ju dig till det. Jag tycker att vi har gjort allt vi har kunnat  process- och kommunikationsmässigt . Vi fick ju informationen först i  tisdags och sedan kom den ut dagen efter, säger Anders Fogel.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.