Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så ska floskler i platsannonser försvinna

Publicerad: 1 december 2014, 08:25

Sajten graderar floskler.

Foto: Skärmdump från floskelkollen.se

Det finns för många floskler i platsannonser. Åtminstone om man får tro rekryteringsföretaget Experis, som med kampanjen Floskelkollen vill underlätta matchningen på arbetsmarknaden genom ett tydligare språkbruk.


Ämnen i artikeln:

WestanderHumblebee

Det är lagom till måndagen Experis lanserat sin sajt Floskelkollen.se. Den ska räkna ut en så kallad floskelkvot – hur många och allvarliga floskler som finns i en text. "Spindeln i nätet" ger till exempel högre utslag än ordet "driven".

Bakom kampanjen står också pr-byrån Westander och den digitala byrån Humblebee.

– Moderna annonser ska locka till dialog, det gör man inte med floskler. Vi vill på ett humoristiskt sätt synliggöra de floskler som jobbsökare och rekryterare bör se upp med och kanske ersätta, säger Ulrika Wörding, marknadschef på Experis, i ett pressemeddelande.

Målgruppen är både arbetssökande och rekryterare – för de som vill förbättra sina ansökningsbrev och för de som kan använda verktyget för att förtydliga sitt språkbruk.

– Långa önskelistor med otydliga och orimliga krav kan bidra till färre sökande. Därför är det bra att noga tänka igenom vad man egentligen efterfrågar. Då blir det lättare att rekrytera rätt kandidat för uppdraget, hitta de otypiska experterna och skapa mer lönsamma företag, säger Ulrika Wörding.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

WestanderHumblebee

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.