Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så ska Miljöpartiet förändra mediabilden

Publicerad: 9 Juni 2015, 13:18

Bostadsminister Mehmet Kaplan är central för MP:s nya kampanj.

Till helgen samlas Miljöparitet till kongress i Örebro. Samtidigt lanseras den nya visuella kampanjen "Nu bygger vi Sverige". Inspirationen kommer från det finska systerpartiet.


Ämnen i artikeln:

Mehmet KaplanMiljöpartiet

Temat för Miljöpartiets kongress är "Nu bygger vi Sverige".

– Vi har valt det för att det är dubbeltydigt. Det är tydligt fokus på bostadsbyggande. Men också mer bildligt att vi är med och bygger Sverige. Det gör vi både i regeringen och i många kommuner, säger Anders Wallner, partisekreterare.

Det första steget är en affisch där bostadsminister Mehmet Kaplan står framför ett flerfamiljshus och håller upp en pusselbit. Affischen kommer inte minst att spridas digitalt.

– Det kommer också komma en film där Mehmet Kaplan är personlig avsändare och där han berättar om sina drivkrafter som bostadsminister.

Anders Wallner berättar att man har sneglat på andra miljöpartier inför årets kongress.

– Det finska miljöpartiet hade en kampanj för att bildsätta politiken. Det har vi inspirerats av exempelvis med den här bilden på Mehmet Kaplan där han syns ute i verkligheten.

Hur har partiet påverkats av de många negativa skriverierna?

– Det är klart att den blid som sprids av miljöparitet  bland väljarna påverkas av media och det har varit en del på senare tid som inte har haft fokus på sakpolitiken. Det är klart att det har en viss påverkan. Den här kampanjen är ju en del av vårt arbete för att ändra på den bilden, säger Anders Wallner.

Den första delen av kampanjen är gjord helt inhouse. Senare under året kommer man att visa upp sådant där man har haft samarbeten med andra aktörer.

Mika Wallgren

Ämnen i artikeln:

Mehmet KaplanMiljöpartiet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.