Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så ska Riks få SD att öka och talangkrisen är akut – här kan du se Resumés program från Almedalen i efterhand

Publicerad: 8 juli 2022, 08:43

Till vänster: Amanda Oxell (Narva), Elisabeth Trozig (Reklamombudsmannen) och Jan Bertoft (Sveriges Konsumenter) i ett samtal med Resumés Amanda Törner. Till höger: SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein i ett samtal med Resumés Yasmine Winberg.

Foto: Pax Engström Nyström.

Under Resumés fullspäckade program i Almedalen talades det bland annat om integritet online, betydelsen av SD:s kommunikationsstrategi för partiets tillväxt och hur man ska skydda barn från reklam i sociala medier. Här är Kommunikationsarenans alla programpunkter upplagda i efterhand.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenElisabeth TrotzigJoakim WallersteinSverigedemokraternaAmanda OxellCamilla WallanderNord DDBNyheter

Heta stolen: SD:s Joakim Wallerstein om att inte göra som alla andra
”Inte som alla de andra” är Sverigedemokraternas nya valslogan. Även kommunikationsstrategin skiljer sig, därtill har man varit nödd och tvungen eftersom ingen byrå vill samarbeta med partiet. Möt SD:s kommunikationschef i en intervju om att verka ute i kylan, hur SD ska vinna röster i höstens val och hur han har lyckats utklassa de övriga partierna när det gäller digital marknadsföring.   

Medverkande:
- Joakim Wallerstein, kommunikationschef Sverigedemokraterna
- Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé

Arrangerades av Resumés redaktion.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Talangkrisen är akut - vem vinner kampen om framtidens stjärnor?
Talangkrisen är ett växande problem i hela kommunikationsbranschen. Kompetensförsörjning och arbetsmiljö har blivit en strategisk prioriterad fråga i en bransch som är ökänd för dåliga villkor och stress. Vad krävs för att behålla viktig kompetens och attrahera nya talanger?

Medverkande:
- Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director, Nord DDB.
- Camilla Wallander, vd, Berghs School of Communication.
- Helena Westin, ordförande Komm
- Antonia Hägg, Senior Consultant och Team Leader inom IT/Telecom/Tech, Novare Executive Search.
- Astrid Littorin, student på Berghs School of Communication.
- Moderator: Nellie Pilsetnek, reporter Resumé.

Arrangerades av Resumés redaktion.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Branschen samlas – så tar vi ansvar för en hållbar framtidslösning
Kommunikationsbranschens organisationer tar nu ett samlat grepp om hållbarhetsfrågorna för att hantera två av sina största framtida utmaningar.

Respekt för konsumenten: På grund av att vi har överutnyttjat de tekniska möjligheterna som digitaliseringen har gett oss pågår nu ett antal omfattande regleringar på EU-nivå som kommer få stor påverkan på hur vi kan jobba med den riktade marknadsföringen framåt. Nya förutsättningar med GDPR, automatiserad handel och annonser i reklammiljöer med skadligt innehåll skapar nya lagar som ställer nya krav på branschen. Kan vi agera mer ansvarsfullt för att öka förståelsen för hur data kan användas på ett hållbart sätt? Måste vi till varje pris sälja och bara tänka på kortsiktiga resultat? Är det verkligen detta som skapar ett hållbart värde för företagen? Vilken etisk grund måste vi tillämpa när det gäller hanteringen av data för att skapa ett hållbart ekosystem? Finns det särskilt utsatta målgrupper som vi måste säkerställa ett utökat ansvarstagande för?

Bidra till klimatmålen: Traditionellt sett ses reklam som en ”konsumtionsdrivare”, som står i strid med ambitionerna om ett hållbart samhälle. Men vi är övertygade att vi kan vara en katalysator för mer hållbart tänkande och beteende. Men för att kunna göra det krävs ett arbete för att stimulera till åtgärder från marknadsförare för att både kunna mäta klimatpåverkan av själva reklamen men också främja och förstärka attityder och beteenden som kommer att hjälpa till att möta de utmaningar som finns gällande miljö och klimat. Hur kan vi samtidigt jobba med att skapa effekt i form av lönsam tillväxt i kombination med en hållbar tillväxt?

Medverkande:
- Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer
- Karin Grohman, programansvarig för branschens hållbarhetsinitiativ
- Kenneth Danielsson, VD, IAB Sweden
- Moderatorer: Linnea Kihlström, chefredaktör Dagens Media, Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé.

Arrangerades av Resumé och Dagens Media i betalt samarbete med Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Mediebyråer samt IAB Sverige.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Kan reklam förena socialt ansvar och affärsnytta?
Allt fler företag vill ta ett samhällsansvar och göra gott. Hur kan företag använda socialt ansvarstagande och sponsring i sin marknadsföring på ett sätt som stärker varumärket och till och med affären? Hur hanterar man risken att bli anklagad för greenwashing?

Medverkande:
- Annika Billing, generalsekreterare, Operation Smile
- Kaj Török, informations- och hållbarhetschef, Max Burgers
- Magnus Falk, marknadschef, Daily Greens.
- Anders Årbrandt, vd, Postkodlotteriet.
- Johanna Spetz, ansvarig för företagssamarbeten, Operation Smile.
- Maya Jakobsson, chef program och partnerskap, Operation Smile.
- Moderator: Maja Florin, Bonnier News.

Arrangerades av Resumé i betalt samarbete med Operation Smile.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Riktad digital reklam mot barn förbjuds – men hur stor roll spelar det?
I början av året klubbades Digital services act igenom i EU. Med lagförslaget ska det bland annat bli förbjudet för företag att rikta digitala annonser till barn i sociala medier. Men på de sociala plattformarna är kryphålen många, vilket innebär att det sannolikt fortsatt kommer vara lätt för den som vill att nå minderåriga med kommersiella budskap. Hur kan vi säkerställa att barn slipper vara konsumenter? Och ska de över huvud taget slippa vara det?

Medverkande:
- Amanda Oxell, debattör och medieprofil som drivit Annonsrådet, en ideell organisation som jobbar för ett bättre klimat i sociala medier, digital strateg, Narva.
- Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman (RO).
- Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
- Moderator: Amanda Törner, reporter på Resumé.

Arrangerades av Resumés redaktion.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.