Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så ska SF locka annonsörer i sommar

Publicerad: 26 mars 2012, 15:00

En av annonserna.

På onsdag går SF Media ut i ny stor kampanj. Målet: höja kännedomen om att bio blir ett allt mer populärt semesternöje. – Det har blivit ett lördag hela veckan, säger Johan Larsson, marknadschef på SF Media.


Förra året var det runt 3,4 miljoner besök i SF biografernas nätverk runt om i landet under sommarperioden.

Men det är fortfarande många som tror att biograferna ekar tomma under sommaren.

En förlegad fördom, enligt Johan Larsson, marknadschef på SF Media.
– Förut så stängde vi biograferna på sommaren, men det har ändrats för länge sedan. Sedan 5-6 år sedan är det många bra filmer som har premiär på sommaren, det har blivit ett lördag hela veckan. Och det är också många som går på bio på sommaren.

Och det är just det sistnämnda SF nu vill lyfta fram, att folk även bänkar sig i biosalongerna även sommartid. Då många filmer också har premiär i sommar.

Hur mycket påverkar vädret biobesöken?
– Vädret påverkar inte så mycket som man kanske kan tro, utan det är bra besökande även fina dagar. Biobesöken är istället mycket styrda till vilka filmer som går just den aktuella perioden.

Men, det blir inte tv reklam.

– Nej, målgruppen är annonsörer, mediebyråer och reklambyråer, och vi väljer att kommunicera främst genom print, webb sociala medier och dr, där vi förklarar och just lyfter fram att det är många som går på bio på sommaren, och att de här tre månaderna juni juli augusti, är det lika många som går då som under övriga månader på året.

Målet är således att öka kännedomen.

I printenheterna kommer man jobba med två olika typer av motiv.

– I botten är det klassiska sommarbilder, sandstrand smultronstrå, där vi kombinerar de två typiska attributen för popcorn och röda mattan.

– Det är en stor satsning som vi gör på SF Media, där vi hoppas att kampanjen ska ge effekt långsiktigt med en beteendeförändring.

Kampanjen startar på onsdag, den 28 mars.

Wiley Y&R  är reklambyrån bakom.

Starcom är mediebyrån.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.