Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Så skapades den lysande hälsningen till Zlatan

Publicerad: 25 November 2015, 12:47

Zlatan fick sig ett rejält välkomnande när han landade med sitt PSG i Malmö i går.

Foto: Droneify.se

Ett lysande Z och ett Malmö FF-emblem på Turning Torso i Malmö. Det har varit föremål för många artiklar på landets sportsidor det senaste dygnet. Zlatan välkomnades hem till Malmö inför kvällens Champions League-match. Byrån bakom är M&C Saatchi.


Ämnen i artikeln:

Champions LeagueZlatan IbrahimovićMalmö FF

I kväll spelar Malmö FF mot Paris Saint-Germain, i Malmö. Under gårdagen var det nog inte många Malmöbor som missade den lysande hälsningen till fotbollskungen – som senare byttes ut mot Malmö FF:s emblem. Märket kommer att lysa upp byggnaden även i dag, innan Champions League-matchen går av stapeln, som en signal från klubben på vad Malmöborna ska lägga sitt fokus på.

Zlatan Ibrahimovic har tidigare spelat i Malmö FF och kommer under matchen i kväll alltså att spela mot sitt gamla lag.

– Vi brukar säga att Malmö FF tänder stjärnor. På och utanför planen. Där är Zlatan ett av de starkaste exempel vi har. Vi är stolta över honom. Nu när han kom hem till Malmö var det självklart att vi ville hälsa honom välkommen, säger Martin Östling, redaktör på Malmö FF:s kommunikationsavdelning.

Bokstaven Z lyste i två timmar i går – vilket Zlatan själv lade märke till.

– Det är ett stort Z på Turning Torso, man kör igenom med bussen, man ser reaktionerna, det är kaos överallt, sa han under en presskonferens som hölls i går.

Under presskonferensen fanns det ingen avsändare på tilltaget. Senare tändes Turning torso upp med Malmö FF:s emblem.

– Det var för att bygga upp mystiken kring det hela. Men samtidigt ville vi byta fokus och visa att Malmö FF är viktigast inför matchen, säger Martin Östling.

Kuppen har planerats i en månad och har fått stort genomslag i medierna. Den har omskrivits av bland andra Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, SVT och The Sport Bible.

– Vi är oerhört nöjda över mediegenomslaget. Tajmingen var en viktig del av det här. Att Z:at kom upp innan presskonferensen där Zlatan skulle medverka. Zlatan fick uppmärksamheten som han förtjänar, men det är Malmö FF som fokus ska ligga på nu. Det skiftet blev väl mottaget, vilket också blev väldigt bra, säger Martin Östling.

Eon, som är en av Malmö FF:s största sponsorer, och tillsammans med Malmö FF är beställare, var de som tog initiativet till kuppen.

– Det hela är ett fantastiskt bevis på en lyckad sponsorsaktivitet och ett roligt sätt att samarbeta med våra sponsorer på.

Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare: E.ON Sverige / Malmö FF
Samarbetspartner: HSB Malmö
Reklambyrå: M&C Saatchi Stockholm
Produktionsbolag: Unreel
Eventbyrå: Wow Events
Drönarfoto: Droneify
Laser: Mikael Israelson

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.