Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 26 juli 2016, 07:05
Spotify spenderar mycket pengar på lobbyinsatser.
Foto: Andreas Elgstrand
Spotify fortsätter lägga miljoner på lobbying i USA, enligt nya uppgifter.
Det är Di Digital som berättar om lobbyinsatserna som Spotify genomför över Atlanten. Två miljoner kronor har lagts på att försöka påverka amerikanska politiker bara under andra kvartalet.
Det senaste året har den svenska jätten betalat runt tio miljoner kronor för lobbying i USA. I Bryssel lade man ner ytterligare fem miljoner, enligt uppskattningar från EU:s lobbyregister.
Insatserna verkar faktiskt ha fått resultat. I juni röt den amerikanska senatorn Elizabeth Warren till mot Apple, Amazon och Google som hon ansåg stängde ute konkurrerande företag. Tom Manatos, chefslobbyist på Spotify sedan februari, applåderade för uttalandet. Fri konkurrens är nämligen en av de viktigaste frågorna för Spotify.
Apple avsatte i fjol 38 miljoner kronor på området. Den siffran gäller dock för samtliga Apples verksamheter, skriver Di Digital.