Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Så utnyttjar konkurrenten Victorias Secrets pr-haveri

Publicerad: 20 november 2018, 09:29

Third Love annonserar med ett öppet brev i New York Times efter den intervju där Victorias Secrets marknadschef sade att företaget inte kommer att använda sig av plus-sizemodeller.


Resumé rapporterade i går om hur Victorias Secrets erfarna marknadsdirektör Ed Razek, som bland annat rattar företagets välkända modevisning, befinner sig i skottgluggen efter en mardrömsartad intervju med amerikanska Vouge. I artikeln snäste han av frågan om huruvida företaget kan komma att använda sig av plus-size-modeller eller transsexuella för att visa upp sina underkläder. Uttalanden som han har blivit hårt kritiserad för och delvis fått ta avstånd från i efterhand.

Under intervjun passade han också på att gå hårt åt konkurrenten ThirdLove och menade att företaget klagar över Victorias Secrets modeshower eftersom "vi är marknadsledare". Han refererade tydligt åt konkurrenten:

"But we're nobody's third love. We're their first love. And Victoria's Secret has been women's first love from the beginning."

Nu passar ThirdLove på att ge ett svar, i New York Times, genom en helsida som har formen av ett öppet brev med signatur av grundaren Heidi Zak. Det rapporterar AdWeek.

— ThirdLove (@ThirdLove) 18 november 2018We are inspired to see that the conversation around inclusion and diversity has continued. In light of these conversations, we knew it was time to do more and make our voice louder pic.twitter.com/zZtoC8ep1o

Annonsen bär rubriken "Ett öppet brev till Victorias Secret" med underklädesvarumärkets karaktäristiska rosa färg. I texten skriver Heidi Zak att hon är "förskräckt" av  Ed Razeks uttalanden och betonade att Victorias Secrets marknadsföring drivs av "den manliga blicken"

"Ni marknadsför mot män och säljer en manlig fantasi mot kvinnor", skriver Heidi Zak och beskriver hur ThirdLove i stället riktar sig till riktiga kvinnor som lever i en verklighet där de bär behåar på arbetet, när de ammar sina barn och sportar.

"ThirdLove är Victorias Secrets antites. Vi tror att framtiden handlar om att bygga ett varumärke för alla kvinnor oavsett kroppsform, storlek, könsidentitet och sexuell läggning. Det här borde inte ses som banbrytande, det borde vara normen."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News