Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så vände byrån Arlas gräddfilsgate till en pr-succé

Publicerad: 24 Maj 2016, 09:19

Så här såg det ut när Arla förtydligade sina förpackningar personligen för Andrev Walden.

Andrev Waldens felköp av filmjölk istället för gräddfil har kommit att gå under namnet "gräddfilsgate" på sociala medier. Arla löste dock problemet snabbt, och fick en pr-succé på köpet.


Ämnen i artikeln:

ArlaANR BBDOPr-kupp

Det kan vara väldigt snopet när man kommer hem med filmjölk istället för gräddfil till dippen, vilket var exakt vad som hände Andrev Walden förra veckan. Han uttryckte sin besvikelse både på Twitter och i ett blogginlägg på Café, och svaret på kritiken från Arla lät inte vänta på sig.

Fastän historien började olycksamt med en misslyckad dipp, resulterade det hela i en pr-succé för Arla, som Resumé skrev om igår. Bakom pr-kuppen ligger byrån ANR BBDO, och det började med att de såg Andrev Waldens tweet under onsdagen.

– Vi såg Andrevs tweet i onsdags och tänkte att det här borde vi göra något av. Då föreslog vi för Arla att vi kan hjälpa honom på traven så att han slipper det här traumat med att få filmjölk istället för gräddfil, och de tyckte det var en bra idé, berättar Andreas Lönn, creative director på ANR BBDO.

I blogginlägget skriver Andrev Walden att det var inför det senaste avsnittet av serien Game of Thrones som han hade laddat upp med dipp, och ja, filmjölk, vilket förstörde en annars perfekt kväll. Då tänkte byrån från första början att de i samband med nästa avsnitt av serien skulle ta till sin pr-kupp, men Andrev Walden var otålig och krävde svar på kritiken redan på fredag.

Och det fick han också.

– Då svarade vi på hans tweet och sa att han borde gå och handla och berättade att vi har gjort så att han slipper köpa filmjölk istället för gräddfil igen.

— Arla Sverige (@arlasverige) 20 maj 2016Hej @AndrevWalden ! När var du och handlade senast? Din närmsta matbutik är väl Coop Nära vid Södra station?
— Arla Sverige (@arlasverige) 20 maj 2016@AndrevWalden Då har vi varit i rätt butik & vidtagit åtgärder så du får med dig gräddfil & ej “gräddfil” nästa gång. Trevligt fredagsmys!

Har ni tagit inspiration av till exempel Lidl och deras pr-kupp Bosses mjölk?

– Nej, inte då i det skedet. Det är mera nu efteråt som man kan se att det finns en viss likhet i att man svarar på sociala medier, men då i onsdags tyckte vi bara att det var en rolig grej att svara på hans tweet.

Om förpackningen kommer få en mera bestående förändring kan Andreas Lönn inte svara på ännu.

– Det är ju en ganska lång process att ändra alla förpackningar, men vi pratar om det med Arla. Är det filmjölken eller gräddfilen som ska ändras, och hur ska den eventuella förändringen gå till, är några saker vi funderar på.

Är den här marknadsföringen med snabb och direkt respons något ni kommer fortsätta med?

– Ja, jättegärna! Det är superroligt och spännande på alla sätt och vis att försöka utnyttja det som händer runtomkring oss hela tiden, både med Arla och andra uppdragsgivare. Att artikeln som Aftonbladet gjorde av detta var söndagens mest lästa är såklart ingen nackdel.

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

ArlaANR BBDOPr-kupp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.