Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så vill de göra världens städer klimatsmarta

Publicerad: 26 Januari 2015, 12:23

WWF:s kampanj "We love cities".

Kampanjen "We love cities" ska uppmärksamma hur klimatförändringarna ska hanteras. För tredje året i rad kör WWF ut kampanjen internationellt tillsammans med den svenska kommunikationsbyrån Futerra.


Ämnen i artikeln:

WWF

Syftet med kampanjen är att uppmärksamma medborgare på hur viktig roll världens städer spelar för att kunna hantera klimatförändringar. På kampanjsidan uppmuntras besökare till att visa engagemang genom att rösta på sin favoritstad, dela bilder och ge förslag på vad som behöver förbättras.

– Det som är viktigt är att vi får uppmärksamhet för frågorna kring hållbar stadsutveckling. Om de utnämns som klimatstäder känner de också att de måste leva upp till ryktet. Hela syftet med kampanjen är att de kan inspirera varandra så en hållbar utveckling kan reproduceras i andra städer i världen, säger Barbara Evaeus som är global marknadschef på WWF.

I år är 47 städer från 17 länder i final, till skillnad från förra året då 33 städer deltog. De har nominerats och sedan väljer en kommitté tillsammans med WWF ut de bästa, utifrån vilka medborgare sedan får rösta på den mest hållbara staden.

– Kampanjen har tagit en väldig fart och vuxit sedan första gången vi körde den. Framför allt är det en kampanj som handlar om att lyfta fram vilka fantastiska framsteg man kan göra som stad. I städerna man kan lösa många av de problem vi står inför, säger Kristian Lundquist, projektledare på Futerra.

Byrån jobbar mycket för att öka engagemanget i sociala medier.

– Det bubblar överallt av innovativa lösningar – men det är ofta väldigt trögt och långa beslutsprocesser i den här typen av frågor. Det finns ett bra citat om att kampen om framtiden finns i städerna, det är där vi kommer lyckas, säger Barbara Evaeus.

Kampanjen pågår fram till Earth Hour som i år hålls den 28 mars.

Arbetsgrupp
Barbara Evaeus, global kommunikationschef (Earth Hour City Challenge) och Ninja Tunbjer, community outreach på WWF.

Erik Rosin, kundansvarig/ad, Kristian Lundquist, digital strateg/content designer, Rebecka Carlsson, produktionsledare, Jenny Själin, grafisk designer, Laura Hunter, copy och Oliver Lawder, planner på Futerra.

OhMy har stått för digital produktion.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

WWF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.