Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Sabre Awards-vinnaren talar ut

Publicerad: 12 April 2012, 13:43

Foto: Pressbild.

Jung har redan vunnit pris inom Silver-kategorin i europeiska pr-tävlingen Sabre Awards för SonyEricsson-kampanjen Trotsa Mörkret. Byrån har även fyra chanser på Guld: – PR-branschen är lite av nybörjare när det gäller att tävla, men för oss är är tävlingen ett nyttigt sätt att benchmarka oss mot övriga Europa, säger Jonas Sevenius, delägare på Jung Relations.


Ämnen i artikeln:

Jung RelationsSabre Awards

Jung Relations grundades år 2003 och har idag fyra delägare som äger lika mycket, varav Jonas Sevenius är en av dem.

Företaget hade en nettoomsättning på 45,7 miljoner kronor för 2010 - att jämföra med 39,7 miljoner kronor år 2009.

Jungs rörelseresultat gick från drygt 9 miljoner kronor 2009 till nära 9,3 miljoner kronor år 2010.

Jung är just nu i full färd med att sammanställda räkenskaperna för 2011:
–  Det ser ljust ut så mycket kan jag säga. Vi har vuxit kraftigt och vi  är nu inne i en fas där vi inte tänker växa lika mycket efter att vi har  gjort stora investeringar i såväl personal som lokaler, säger Jonas  Sevenius.

Jung har fått hela 12 bidrag nominerade inom Sabre  Awards, där det redan nu står klart att man har vunnit Silver inom  Guerilla Marketing där kampanjen Trotsa Mörkret för SonyEricsson föll  juryn i smaken.

Enkelt förklarat gick kampanjen ut på att marknadsföra en SonyEricsson-funktion som gör att det går att ta riktigt bra bilder även när det är mörkt.

För  ändamålet användes Stureplans-skärmen i Stockholm. Användaren skickade  in meddelanden som visades på skärmen. Meddelendena blev avfotograferade av SonyEricsson-telefoner då mörkret lagt sig och skickades sedan vidare som mms till  avsedd mottagare.
– Vi är visserligen en pr-byrå och kunderna  kommer till oss för detta, men vi har lika mycket gemensamt  med hur en reklambyrå jobbar. Vi har alltid värdesatt idéhöjd och  kreativitet, säger Jonas Sevenius.

Jung Relations har också  likheter med en reklambyrå i det att personalstyrkan består av alltifrån  planners och renodlade kreatörer till programmerare. Det finns dock en  stor skillnad i förhållande till olika reklambyråer:
– Vi försöker få fram idéer som kan bära sig utan att det rör sig om några stora medieköp, säger Jonas Sevenius.

Jung har även fyra bidrag nominerade till Guld inom Sabre Awards.

Detta  rör Consumer marketing product för SonyEricsson, Digital Campaign för  Volvo, Blogger Outreach för SonyEricsson och Marketing to Men för  Procordia:
– Vi försöker hela tiden jobba med att utveckla synen på vad en pr-byrå egentligen står för, säger Jonas Sevenius.

Han har själv en bakgrund från Flormann PR, medan de övriga tre delägarna bland annat legat bakom bolagen Disco Stockholm, som höll på med  olika musikarrangemang, samt Hubert-gruppen, som arbetade med  konceptutveckling:
– Vi satsar hårt på att attrahera uppdragsgivare som vill testa nya vägar, säger Jonas Sevenius.

Andra Jung-kunder är Absolut Vodka, Adidas, Blossa och Loka.

Jung ser stora marknads-pr-byråer som exempelvis Prime som sina främsta konkurrenter.

Namnet  Jung har flera olika historier. Dels betyder Jung ung på tyska och man  vill hela tiden vara ung i sinnet även om byråns vd är strax över 40 år  och delägarna strax under 40-strecket, dels har namnet en självklar  koppling till psykologin och Carl Gustav Jung.

Sedan finns det kanske en lite mer oväntad förklaring till namnet som rör den koreanska fotbollsspelaren Ahn Jung-Hwan:
–  Han gjorde mål mot Italien i fotbolls-VM och var inte välkommen  tillbaka till sin italienska klubb Perugia. Vi kände både att namnet  klingade skönt och att vi fick sympatier för honom, säger Jonas  Sevenius.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Jung RelationsSabre Awards

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.