Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Sahlins krishanterare öppnar egen pr-byrå

Publicerad: 11 Januari 2011, 10:28

Mikael Romero som de senaste åren varit kommunikationstrateg åt oppositionsrådet Carin Jämtin (S) i Stockholms stadshus öppnar egen pr-firma. Han är en av flera S-medarbetare som nu söker sig till pr-branschen.


Ämnen i artikeln:

Mona SahlinSocialdemokraterna

Mikael Romero.

Mikael Romero fick sitt verkliga eldop som kommunikatör under Sahlinaffären hösten 1995. Romero var Sahlins pressekreterare när hon steg fram som kandidat att bli S-partiledare första gången.

Den gången kom Expressens avslöjanden om Mona Sahlins användning av kontokort för att ta förskott på lön och för privata utgifter.

Avslöjandena ledde till en av de största mediestormarna någonsin och Mona Sahlin drog tillbaka sin kandidatur.

– Ja, det var en exceptionell kris. Det var fruktansvärt jobbigt att gå igenom, men jag lärde mig enormt mycket då. I dag är det en erfarenhet jag kan dra nytta av, säger Mikael Romero.

Efter det han har arbetat i regeringens storstadskommitté, på LOs komunikationsavdelning och nu senast åt Carin Jämtin. Och nu alltså pr-konsult.

– Det känns av flera skäl rätt att ta det här steget nu. Jag tar med mig idéer som jag vill testa för kunder i organisations- och företagssfären.

Och att göra det i eget företag blev naturligt.

– Det fanns öppningar mot större pr-byråer, men jag har jobbat i 20 år i en ganska styrd miljö. Det kändes inte helt rätt att gåin i en verksamhet med uppdrag som jag kanske inte är så bekväm med, säger Mikael Romero.

Romero Pr ska nu ägna sig åt strategisk kommunikation och en större, men än så länge hemligt uppdrag är klart.

Och gänget som upplevde Sahlinaffären inifrån träffas fortfarande.

– Jag, Mona, Lena (Monas dåvarande assistent) och Sandro (Scocco) träffas regelbundet och käkar middag eller går på fotboll.

Inga planer på att värva Mona Sahlin till pr-branschen?
– Nä, och vad hon ska göra vet jag inte.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.