Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Salibas skräckvälde

Publicerad: 25 november 2009, 15:19

Enligt flera av varandra oberoende källor till Resumé för Primes före detta stjärnkonsult, Christina Saliba, något av ett skräckvälde som vd på Weber Shandwick Sverige. Av den ursprungliga laguppställningen återstår ett fåtal personer.


Ämnen i artikeln:

Christina SalibaPrime PRWeber Shandwick

truefalse

Efter drygt ett och ett halvt år som vd på Weber Shandwick får Christina Saliba hård kritik för sin ledarstil. (Foto: Björn Elgstrand)

Christina Saliba gick in som vice vd på Weber Shandwick i februari 2008 fanns totalt sexton medarbetare. När Golin Harris bildades i maj samma år försvann sex till den nya byrån. För återstående tio blev Christina Saliba ny vd, medan Sofia Heidenberg gick till Golin Harris som vd.

Nu kan Resumé avslöja att drygt ett år efter att Christina Saliba trätt in i rollen som vd finns tre kvar av den ursprungliga styrkan, Jessica Hallin, Åsa Öhman och Caroline Tingvall. De två sistnämnda ska sluta.

Resterande är uppsagda, har själva valt att sluta eller ska sluta, men befinner sig fortfarande på byrån.
– Det skar sig snabbt med ett antal medarbetare då hon kom in på Weber Shandwick och hela våren skedde en uppdelning där hon spelade ut vissa och plockade in andra.

Den tidigare vd:n Sofia Heidenberg vill inte kommentera Resumés uppgifter:
– Jag recenserar inte andra byråer, utan berättar hellre om vår egen byrå.

Christina Saliba är känd som en extremt duktig pr-konsult, en fantastisk säljare och anses ha tillgång till ett stort nätverk. Hon står bakom framgångsrik person-pr för exempelvis deckardrottningen Camilla Läckberg och artisten Petter. Det är alltså inte hennes kvaliteter som pr-konsult som ifrågasätts, utan hennes ledarskap. Där tycks hon brista rejält, enligt flera av varandra oberoende källor till Resumé.
– Christina Saliba borde definitivt inte vara en ledare. Ledarskap handlar om att coacha, men hon vill hela tiden befinna sig i centrum och det är nog lätt att känna sig bortglömd i hennes team. Hon har konsekvent gjort sig av med folk som inte delar hennes uppfattning, säger en insatt källa till Resumé.

En annan källa uppger att hon visserligen kan låta folk växa, men det är ändå tydligt vem som bestämmer:
– Hon kan vara generös mot medarbetare om du är med henne så att säga. Är du inte med åker du snabbt ut.

Genom åren har Christina Saliba fått en rad utmärkelser. Bland annat har hon två år i rad, 2008 och 2009, placerat sig bland topp tre i Resumés tävling 499 Bästa & Mäktigaste i pr-kategorin . Hon har även kommit på 17:e plats på Veckans Affärers lista över supertalanger.

Redan på Primetiden blåste det om Christina Saliba. Snabbt blev hon en extremt framgångsrik pr-konsult och i takt med framgångarna u­ökades hennes ansvar. Snart blev hon gruppchef, men så fort hon hade trätt in i en ledarroll uppstod problem att få henne att fungera i olika konstellationer.

Det gick så långt att enskilda medarbetare bad ledningen att få slippa vara en del av hennes team.

Återigen skar det sig, denna gång med delägarna och vd:n Carl Fredrik Sammeli, och hon fasades ut:
– Helt klart går fler personer inte ihop med Christina Saliba än tvärtom. Hon tycker nog också att hon är vassare än Carl Fredrik Sammeli och revanschlystnad måste ha drivit henne att ta klivet över som vd för Weber Shandwick i Sverige. Men hon borde hålla sig till det hon är bäst på – att sälja, uppger en insatt källa.

Att Christina Saliba är en säljare ut i fingerspetsarna framgick i veckan då hon stolt proklamerade att Weber Shandwick tar över Vår PR-byrås tre medarbetare och att man även går ut i rekryteringskampanjer. Den bakom­liggande orsaken är alltså att Weber Shandwick på kort tid har tappat eller sagt upp många medarbetare.

År 2007 gjorde Weber Shandwick en vinst på 1,8 miljoner kronor. Året därefter en förlust på 3,2 miljoner kronor.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.