Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Samhall går ut i storpitch

Publicerad: 22 februari 2010, 16:27

Statliga Samhall går ut i en större pr-byråpitch i vår. Målet är att förändra fördomar kring funktionshindrade i arbetslivet, men också bli bättre på affärs- och marknadsdriven pr. Sedan fem år använder Samhall Diplomat PR.


Ämnen i artikeln:

Diplomat PRSamhall

truefalse

Presschef Håkan Tenelius.

Sveriges tredje största företag, Samhall, med 21 000 medarbetare, nära sju miljarder i omsättning och 30 år på nacken, går ut i en större pr-byråpitch. Senast i månadsskiftet april/maj räknar man med att ha gjort sitt val.

Samhall vill framför allt ha hjälp med att påverka för­domar kring funktionshindrade.
– Vi har ett antal tänkbara byråer, men valet är långtifrån hugget i sten. Så den pr-byrå som tror sig ha något att bidra med får gärna höra av sig, säger presschef Håkan Tenelius.

Sedan fem år arbetar Samhall med Diplomat PR. Det är inte så att Samhall är missnöjt  med arbetet som har utförts. Efter förnyelsen av varumärket 2007 har den negativa publiciteten kring företaget sjunkit från 36–40 procent till 10–15 procent i dag, enligt analyser från Mediapilot.
– En hel del arbete återstår för att rasera fördomar vad gäller arbetskraft med funktionsnedsättning. Men vi har nått en bit på väg och Diplomat PR har en del i framgången, säger Håkan Tenelius.

I samband med att varumärket förändrades arbetade Samhall målmedvetet med att bli mer synligt. Bland annat har detta inneburit att Samhall har gått från att förknippas med tråkiga verkstäder och industrilokaler i periferin till exempelvis städning i Kungsträdgården, arbete på ICA eller andra uppdrag som har väckt uppmärksamhet. Och som en direkt effekt har Samhalls medarbetare kunnat känna mer stolthet över sitt arbete.

Är det inte fortfarande en risk att bli idiotförklarad om du arbetar på Samhall?
– Självklart, vissa fördomar är djupt rotade. Men vi ser en tydlig förflyttning mot att allt fler uppfattar Samhall som ett företag som gör nytta. Vi minskar arbetslösheten och hjälper näringslivet att ta till vara arbetsförmåga.

Förutom att påverka fördomar vill Samhall också ha hjälp med affärsinriktad pr och marknads-pr:
På reklambyråsidan har man sedan tidigare låtit Grow utveckla Samhalls nya grafiska profil och varumärke. Därutöver arbetar man regelbundet med Lundberg & Co.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Diplomat PRSamhall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.