Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Samsungs kampanj ledde till en handskriven artikel

Publicerad: 30 januari 2015, 13:29

Faksimil av Aftonbladets artikel.

I veckan gick Samsung ut med ett pressmeddelande om att svenskarnas handskrift håller på att försvinna. TT plockade upp nyheten – som nu har utmynnat i en hyllad handskriven artikel på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSamsungWenderfalck

"Svenskar kommunicerar i allt mindre utsträckning analogt i form av det handskrivna ordet" slår Samsung fast i veckans pressutskick. Slutsatsen bygger på en Ipsos-undersökning som är beställd av elektroniktillverkaren.

Syftet är att marknadsföra Samsungs flaggskeppstelefon Galaxy Note 4 där användarna kan skriva för hand med hjälp av den digitala pennan S Pen.  Nyheten plockades upp av TT igår kväll, och Aftonbladet valde att göra ett kreativt grepp på faktumet att tangentbordet håller på att konkurrera ut pennan. Deras artikel är nämligen helt skriven för hand, vilket har uppmärksammats av flera användare på Twitter.

Bakom kampanjen står Samsungs pr-byrå Wenderfalck. Förutom det framgångsrika mediegenomslaget har de lanserat en tävling där bloggare utmanas att skriva inlägg för hand. Här nedan är filmen om utmaningen.

Arbetsgrupp Wenderfalck:
Gustav Pontén – Ansvarig projektledare
Jens Elfsberg - Projektledare
Petter Rudwall - Kreatör
Jens Johnsson - AD
Axel Barvaeus - Innehållsstrateg

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.