Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Satsade 900 miljoner förlorade

Publicerad: 3 November 2010, 13:39

Ebays förre chef Meg Whitman satsade 141,5 miljoner dollar, nästan en miljard kronor, av sina egna pengar för att bli guvernör i Kalifornien. Och förlorade.


Ämnen i artikeln:

Arnold Schwarzenegger

Många tror att det går att köpa till sig politiska poster i USA. Det stämmer säkert men pengar är inte allt.

Det visade mellanårsvalet i USA. Republikanen Meg Whitman har tidigare haft en framgångsrik karriär i Silicon Valley. Men hon var sämre att investera rätt i politiken. Hon satsade 141,5 miljoner dollar, 941 miljoner kronor, av egna pengar på sin kampanj för att bli Arnold Schwarzeneggers efterträdare som guvernör i Kalifornien.

Det är mer än vad en hygglig Hollywoodfilm kostar och betydligt mer än vad de andra kandidaterna i årets val har investerat.
Whitman kan den digitala kommunikationen och har lagt stora delar av sin budget på Google Adwords, annonsering på Facebook och Pandora som är en musiksajt. Men huvuddelen av pengarna har som vanligt gått till tv-reklam,

Men det hjälpte inte. Därtill förlorade hon mot Jerry Brown, en drygt 70-årig demokrat vars kampanj kostat knappt 10 miljoner dollar, 66 miljoner kronor. I somras liknade Brown Whitman och hennes kampanj med Joseph Goebbels och hans metoder. Ett uttalande som han senare ångrade.

En annan affärskvinna med egen valbudget var Linda McMahon i Connecticut. Hon har tjänat pengar på wrestlingcirkusen, men inte som brottare, och investerade 50 miljoner dollar, 330 miljoner kronor, på att bli Connecticuts senator. Även hon förlorade sina pengar och mot den konkurrerande demokraten.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Arnold Schwarzenegger

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.