Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Satsar 10 miljoner för att Löfven ska ändra sig

Publicerad: 17 mars 2014, 10:29

En av annonserna.

Nu inleds en intensiv lobbykampanj som ska pågå fram till valet. Branschorganisationen Visita satsar tio miljoner på en reklam- och lobbykampanj som ska få Stefan Löfven att ändra uppfattning om restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften för unga.


Ämnen i artikeln:

Stefan LöfvenVisita

Vid årsskiftet 2011-2012 sänktes restaurangmomsen från 25 till 12 procent. Då hade redan arbetsgivaravgiften för unga under 26 år sänkts i två omgångar.

Men om det blir regeringsskifte i höst rivs båda förändringarna upp, enligt S.

Branschorganisationen Visita använder besöksnäringens mässa TUR 2014 som startplats för sin kampanj på temat ”Dubbelstöten”. ”Dubbelstöten” står för S besked att de kommer att höja restaurangmoms och arbetsgivaravgiften för unga om de får regeringsmakten.

– Vi vill påverka oppositionspartierna och gör det genom att vända oss till deras uppdragsgivare: väljarna. Det här är oerhört viktiga jobb för ungdomar och nya svenskar, det är lågtröskeljobb som ger dem en chans att ta sig in på arbetsmarknaden, säger Visitas vd Eva Östling.

Kampanjen har utformats av reklambyrån Gracemill.

– I vår kampanj vill vi visuellt och verbalt illustrera vad som kan hända, med unga som tvingas ut från arbetsmarknaden, säger Magnus Malmbergh, vd på Gracemill.

Kampanjen kommer att synas på annonsplats i kvälls- och morgontidningar, liksom genom trafik- och utomhusreklam i de 20 största städerna.

– Vi kommer samtidigt att jobba med påverkan i alla former, möten, debattartiklar och rapporter. Det är inte så ofta branschorganisationer som vi kampanjar så här. Men det här är frågor som är helt avgörande för hela branschen, säger Eva Östling.

Gracemill ser ytterligare en yta för kampanjen:

– Visita har 6 000 arbetsplatser. De är väldigt bra kommunikationsytor, säger Magnus Malmbergh.

När hamburgerkedjan Max ledning gick ut ett brev till sina anställda i januari och varnade för effekterna av oppositionens förslag väckte det stor uppmärksamhet. Men de gjorde helt rätt, menar Eva Östling.

– Vi stödjer dem till 100 procent. En arbetsgivare ska hålla sin personal informerad om saker som påverkar företagets framtid. Det är inte samma sak som påverkan.

Visita (då SHR) och restaurangföretagaren Mats Eriksson blev Årets lobbyist 2011 för lobbykampanjen för sänkt restaurangmoms.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Stefan LöfvenVisita

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.