Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Schlingmanns miljonutdelning

Publicerad: 24 september 2014, 08:07

Per Schlingmann

Moderaternas förre chefsstrateg Per Schlingmann har raketstartat sin återupptagna konsultkarriär. Rörelsemarginalen för första räkenskapsåret är över 30 procent. Det starka året gav en utdelning på en miljon kronor.


ommunikationsbyrån Schlingmann drivs av Moderaternas förre strateg Per Schlingmann och startades under 2013. Bolaget visar miljonvinst och Per Schlingmann kostar på sig en utdelning om 1 miljon kronor.

Bolaget omsatte 12,4 miljoner kronor under första räkenskapsåret som sträcker sig fram till den 30 april 2014. Bland kunderna finns intresseorganisationen Svenskt Näringsliv och den senaste tidens skandalomsusade sökbolag Eniro, enligt Dagens Opinion.

Rörelseresultatet landade på 3,9 miljoner kronor, en rörelsemarginal på 31,5 procent och vinsten efter skatt på 2,2 miljoner kronor. Bolaget hade tre anställda. Det framgår det av årsredovisningen.

– Det har gått över förväntan, säger Per Schlingmann till Resumé och fortsätter:

– När det gäller detta resultat är det viktigt att poängtera att perioden spänner över 14 månader och inbegriper konsultverksamhet, föreläsningar, bokroyalties och skrivarvoden.

Hur ser satsningen ut framåt?
– Nästkommande år kommer säkert fakturering och omsättning i detta bolag bli lägre då jag ingått flera nya arrangemang och det rör sig om delägande i Assefa Kommunikation och det nystartade företaget Futuretelling AB (med Ida Karlbom och Elaine Eksvärd).

– Jag har lagt och kommer att lägga mycket tid på den bok jag och Kjell A Nordström idag utger (Urban Express) och ska inte alls utesluta att jag påbörjar ett nytt längre skrivprojekt. Jag har alltså valt att arbeta horisontellt snarare än vertikalt och är dessutom förutom ovanstående styrelseledamot i SOS Barnbyar och krönikör i DI. Det är enormt lustfyllt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.