Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

SD jagar nytt pressfolk

Publicerad: 30 September 2010, 09:23

Sverigedemokraterna jagar pressproffs och bygger ut sin informationsavdelning när alla tidigare pressansvariga blir riksdagsledamöter. Partiet får omkring 200 miljoner kronor i partistöd de kommande fyra åren. – Medietrycket är enormt, säger Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonLinus BylundSverigedemokraterna

truefalse

Linus Bylund är inte bara Jimmie Åkessons pressek­reterare utan också artist och trubadur. Här sjunger han på Sverigesdemokraternas valvaka. Foto: Scanpix.

Sverigedemokraternas fem pressansvariga under valrörelsen, presschefen Mattias Karlsson och presssekreterarna Erik Almqvist, Sven-Olof Sällström, William Petzäll samt presstalesmannen Jonas Åkerlund, sitter nu i riksdagen. De är fullt upptagna med att anpassa sitt valprogram till praktisk riksdagspolitik och lägga upp taktiken inför nästa veckas riksdagsstart.

Samtidigt har trycket från medierna ökat kraftigt när partiet blir en faktor att räkna med och granska.
– Vi ska utöka pressavdelningen till fyra fem tjänster, säger Linus Bylund. Själv ska jag jobba som Jimmie Åkessons pressekreterare i riksdagen, men jag vet inte om den organisationen blir permanent.

Sverigedemokraterna får ett kansli i riksdagen med ett 20-tal personer. Partierna får pengar till att anställa politiska sekreterare till varje riksdagsledamot, men är fria att disponera pengarna även till andra ändamål.
– Vi har inte bestämt om vi ska ha någon pressekreterare i riksdagen, säger Linus Bylund. En del av det jobbet kan ju skötas av ledamöternas ­assistenter.

På partiexpeditionen sitter nu fyra unga män som tillfälliga pressekreterare:
Pavel Gamov, 20, partiets förstanamn i Uppsala, William­ Hahne, 18, som kandiderade i Stockholms kommun och landsting, Christoffer Dulny, 26, från Nacka samt Erik Nylén, som tidigare jobbade med partiets grafiska kommunikation.

När Sverigedemokraterna utestängdes från medverkan i de stora medierna satsade partiet på nätet och de sociala medierna. Erik Almqvist ansvarade för de sociala ­medierna och partiets webbplats sköts av två personer på it-avdelningen.

Strategin att jobba med egna kanaler, fria från professionell granskning, har av många bedömare ansetts som framgångsrik. Samtidigt har partiets webbplats utsatts för ett antal hackerattacker och sjabblat bort sin topplats på Google. Fortfarande kommer protestsajten sverigedemokraterna.de i topp vid en sökning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.