Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

SD-kupp hotar byråernas miljardaffär

Publicerad: 9 Mars 2011, 15:31

Ett riksdagsbeslut som togs i går öppnar för att byråer som vill delta i offentliga upphandlingar måste följa kollektivavtalen. De offentliga upphandlingarna är en miljardaffär för pr- och reklambyråer. Men nu hårdnar kraven på att få delta.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietFredrik RunsiöSocialdemokraternaModeraternaSverigedemokraternaBengt Ludvigsson

truefalse

Kommuner och myndigheter och till exempel universitet och högskolor, styrs av reglerna i LOU, lagen om offentlig upphandling. En försiktig uppskattning är att de varje år köper kommunikationstjänster för minst en miljard kronor.

I dag finns inte möjligheten att skriva in krav på kollektivavtal i upphandlingar. Konkurrensverket har sagt nej till direkta krav på svenska kollektivavtal i upphandlingar.

Men i stället har flera kommuner skrivit upphandlingspolicyer där det till exempel står: ”Om entreprenören inte tecknat svenskt kollektivavtal ska ändå motsvarande villkor gälla för entreprenörens anställda.”

Facken har länge krävt att motsvarande krav ska in i LOU och har nu fått stöd av en oväntad allians. I går röstade S, MP, V tillsammans med Sverigedemokraterna igenom ett riksdagsbeslut på att ”krav på villkor i enlighet med svenska kollektivavtal (ska) ställas vid all ­offentlig upphandling”. På kort sikt handlar det om arbetsmiljön, men Sverige­demokraterna öppnar för att en riksdags­majoritet går vidare:
– Vi har i riksdagsgruppen sagt att motsvarande krav, för löner och liknande, också bör arbetas in i LOU. Det är jätte­viktigt för svenska företag att kunna konkurrera på lika villkor och det gynnar svenska företag om vi får bort till exempel lönedumpning, säger Sven-Olof Sällström, vice gruppledare för SD.

Men på pr-byråerna tror man inte på någon snabb förändring i reglerna.
– Det var inte så länge sedan man EU-anpassade upphandlingsreglerna och nu leder Anders Wijkman en utredning som ser över de svenska reglerna. Det skulle förvåna oss om man ändrar något innan­ han presenterar sitt förslag 2012, säger Fredrik Runsiö, vd på Gullers Grupp. Runt hälften av deras uppdrag omfattas av LOU.

Har ni kollektivavtal?
– Alla är delägare hos oss. Men vi har ett kompanjons­avtal som reglerar liknande saker, säger Fredrik Runsiö.
– Vi har inget kollektivavtal. Men vi har bättre villkor och löner än vad som finns i kollektivavtal, säger Bengt Ludvigsson, Sverigechef på Kreab Gavin Anderson.

Men hur gör ni om det blir ett krav i upphandlingar?
– Dyker det upp som krav får vi titta på det då. Men jag tror inte det skulle betyda några­ omvälvningar för oss, säger Bengt Ludvigsson.

I slutet av januari i år inregistrerade Primekoncernen ett nytt dotterbolag, Prime PR Offentliga affärer AB. Uppgifter till Resumé tyder på att bolaget ska bli Primes ”avtalsbolag”. Att de via det bolaget skulle kunna åta sig jobb åt till exempel fackförbund eller andra kunder som kräver kollektivavtal.
– Än så länge är det bara ett inregisterat bolag. Jag kan inte gå in på vad det ska göra, säger Primes koncernchef Markus Gustafsson.

I dag har Prime PR inte kollektivavtal och Resumé har vid flera tillfällen skrivit om att det har stoppat dem från uppdrag.
– Skälet till att vi inte har avtal? Ja, vad ska jag svara på det … Det är en kombination av saker. Vi vill ha maximal frihet att kunna välja mellan olika ersättningsmodeller för medarbetare. Vår bedömning är att det inte har gynnat oss att ha kollektivavtal. Men det är inte hugget i sten, säger Markus Gustafsson.

Mediafackets Magnus Drougge reagerar starkt på Primes lösning med ett ”avtalsbolag”:
– Det är åt helsike. Det är ett försök att kringå upphandlarens regler. Det är inget märkligt att en upphandlare ställer krav, det sker allt oftare i dag inte minst på miljöområdet, säger Magnus Drougge.

Även bland reklambyråer är det ovanligt med kollektiv­avtal. Och byråerna som Resumé har pratat med ser risken för ett nytt hinder som drabbar köparna. 
– Det är redan svårt att vinna­ offentliga uppdrag enbart på kompetens. Oftast handlar det bara om pris. Ju fler tvingande regler och fler saker som försvårar desto svårare blir det att upphandla konsulter som klarar att leverera resultat, säger Ronny­ Olovsson, vd på Vinter, som har kollektivavtal på byrån.

Flera säger att de har bättre villkor för sin personal än vad ett kollektivavtal skulle ge.
– Vi har diskuterat det och vad det skulle innebära. Vi har medvetna medarbetare och uppfyller redan kraven inom ramarna för kollektivavtal. För mig räcker det. Då har vi ett schyst åtagande mot personalen på byrån. Jag är negativ till att man tvingar in företag i något som man inte har valt, säger Mats Alfredsson, vd på Mecka, som inte har kollektivavtal.
– Det har inte varit någon diskussion de senaste åren och ingen har frågat efter det. Men om det skulle krävas så får vi börja titta på det, säger Lena Bogren, vd på Lundberg & Co i Gävle.
– Jag tror att många byråer kan tvingas teckna kollektivavtal för att slåss om de här avtalen. Det blir en kulturförändring, säger Rune Nordström, vd på Nowa Kommunikation, som inte har kollektivavtal. Offentliga uppdrag står för en tredjedel av deras byråintäkt.

De byråer som vi har pratat med säger att de inte är emot kollektivavtal, men de som inte har det menar att det inte passar deras verksamhet. 
– De flesta byråer har valt att inte sluta kollektivavtal även om de i många fall har likvärdiga eller till och med bättre villkor. Just vår bransch tycks ju inte heller drabbad av den sociala dumpning som förslaget vill motverka i andra branscher. Man inser ju enkelt att urvalet av byråer i upphandlingarna blir mindre och därmed att tillgången till kompetens för offentlig sektor minskar, säger Jakob Lind, vd på Futurniture som inte har kollektivavtal, och fortsätter:
– Just nu är prispressen tuffare än någonsin i offentliga kommunikationsupphandlingar. Färre anbud betyder högre priser för kunden men bättre lönsamhet för byråerna som vinner, säger Jakob Lind.

Offentliga uppdrag står för mellan 25 och 50 procent av byråintäkten för Futurniture beroende på år.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.