Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Se pr-byråernas pitchbetyg

Publicerad: 13 maj 2009, 08:57

Lunds Energi upphandlade nyligen pr-byrå.
Nio byråer slogs om uppdraget.
Aspekta lyckades behålla uppdraget.


Ämnen i artikeln:

Aspekta

Aspekta har jobbat med Lunds Energi sedan 2006. Men i vår gick bolaget ut i en pitch för uppdraget som är värt 1,8 miljoner kronor.

Följande byråer var med och slogs om uppdraget: Aspekta, Comvision, Edelman, GCI Cohn Wolfe, Hill & Knowlton, Strandberg & Haage, Sund, Wirtén och Voxpro.

Byråerna utvärderades efter följande kriterier: pris, referensuppdrag, presentation och miljöarbete.

Priset var viktat till 20 procent. I kategorin var Voxpro billigast och fick 20 poäng. GCI och Wirtén tog andra och tredjeplats. Edelman och Strandberg & Haage var dyrast följd av Sund.

När det gällde referenser, som viktades till 30 procent, tog Aspekta, Edelman, Hill & Knowlton, Strandberg & Haage, Sund och Wirtén full pott. De övriga byråerna fick godkänt på sina referenser.

Den viktigaste delen var presentationen. Här tog Aspekta och Strandberg Haage full poäng. Voxpros presentation bedömdes dock vara mindre bra.

Det sista bedömningskriteriet miljö hade bara vikten 5 procent. Det var tur för byråerna, eftersom ingen nådde mer än halvvägs. Det vill säga certifierade, men bara enligt ett eget system.

När allt summerades var det extremt jämnt mellan Aspekta som fick 88,39 proäng och Strandberg Haage som nådde 86,88. Sämst gick det för Comvision och Voxpro som nådde runt 50 poäng.

Här kan du ladda ner betygsättningen

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Aspekta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.