Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Seniora pr-konsulter sågar den frustrerade köparen

Publicerad: 9 Oktober 2013, 09:38

Andreas Krohn.

Foto: Pressbild.

Resumé kunde igår berätta att grundaren och vd:n för den digitala juristen agreement 24, Magnus Stein, sliter sitt hår över att upphandla pr-byårer. Flera seniora pr-konsulter, däribland Andreas Krohn före detta vice vd på Geelmuyden.Kiese i Sverige numera chef för Rud Pedersens Stockholmskontor är en av dessa. – Jag tycker att det var ett fånigt utspel, säger han.


Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.KieseRoland-Philippe KretzschmarRud Pedersen

Resumé kunde igår berätta hur agreement 24 vill gasa sin marknadsföring i  Sverige efter att man har fått ytterligare kapital på ingång.

Bolagets  grundare och vd, Magnus Stein, är mäkta irriterade över att han anser  att pr-byårerna inte lyssnar på honom, utan endast vill sälja på honom  massa extra tjänster.

”Jag börjar bli ärligt trött på det här med att upphandla pr-byråer”, sade han till Resumé.

Reaktionen har inte låtit vänta på sig från flera erfarna pr-konsulter.

Carl Thalén, partner vid bolaget Kstreet Advisors skriver:
”Han vill ha allt som tar lång tid och erfarenhet att fram och bara betala för utförandet med garanti på utfall…?!?”

MNML:s vd Roland-Philippe Kretzschmar fyller i.
”Bara  för ett företag tycker att det är solklart betyder det väl inte att det  har ett nyhetvärde? Därav behöver man göra en enklare analys”.

– Många ovana pr-köpare ser endast pr som medierelationer och mäter resultat i form av pressklipp, nyhetsinslag eller liknande. Men det är ett föråldrat sätt att se på PR, säger Roland-Philippe Kretzschmar.

En  som också har gått i taket kring det hela är Andreas Krohn, som är före  detta vice vd på Geelmuyden.Kiese och idag ansvarig för  Stockholmsverksamheten hos Rud Pedersen.

Han skriver att "ingen byrå i  världen skulle ta en amatörs egen plan och jobba utifrån den. Håller med  Carl Thalén – om han nu är så himla bra – gör det själv.”

Då Resumé  talar med Andreas Krohn menar han att det knappt finns några byråer som  lyder kundens minsta vink, utan att de seriösa byråerna kommer med egna  råd och förslag baserade på utarbetade strategier och analyser.

– Här vill man göra en intervju här eller där, men så fungerar ju inte mediebranschen heller, säger Andreas Krohn.

Han  anser att ingen byrå med självaktning skulle boka intervjuer på ett  sådant sätt och om man ändå skulle drista sig att göra det så skulle det  inte bli något bra resultat.

–  Jag tycker att han är lite naiv som  går ut och tror att marknaden fungerar på det sättet. Om han upptäcker  att hela marknaden är fel då kanske man ändå måste fundera över hur man  själv har tänkt. Pr-branschen har funnits i 50 år och man har  uppenbarligen utvecklat affärsmodeller som kunderna vill ha, säger  Andreas Krohn.

Han menar att just det faktum att Magnus Stein inte  får vad han vill ha snarare kan bero på att det är en "omöjlig" beställning.

Andreas Krohn påpekar också att  pr-branschorganisationen Precis inte rekommenderar att byråerna använder  så kallade success-fee-modeller.

Det vill säga att man tar betalt  utefter levererat resultat.
– Jag menar om du får in ett klipp hos TT  sprids det ju hos massa småtidningar i landet. Branschen mår  visserligen bra av köpare som ställer höga krav, men det är ju inte bra  om kraven bygger på okunskap om hur pr-branschen fungerar, säger Andreas  Krohn.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.