Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Sex magplask vi minns - här gick det rent åt helvete

Publicerad: 17 December 2015, 14:09

Det var mycket som hände under 2015.

Foto: Yasmine Winberg

2015 var pr-fiaskornas år. Minns ni Volkswagen, DN:s frysbox och Norwegians strejk? Låt oss friska upp minnet.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerPR-planPr-kuppVolkswagen

Volkswagens bränsleskandal
Volkswagens utsläppsfadäs kan vara årets värsta pr-skandal – och fick uppenbarligen kunderna att tappa tilliten för biltillverkaren. Det var i september som biljätten avslöjades fuska med utsläppssiffror, vilket ledde till att världen fick ögonen på hela bilbranschen. Volkswagens rykte skadades rejält och hånanden i sociala medier var inte nådiga. I Sverige så fortsatte Volkswagen annonsera som om inget hade hänt och någon krishantering fanns till en början inte. Efter ett par veckor valde Volkswagen att pudla – på annonsplats i de största svenska dagstidningarna.
Volkswagens försäljning har sjunkit rejält sedan skandalen uppdagades. Bara i november månad med 26 procent.

fdgd

Far & Son iscensatte mord på en kambodjansk pojke
I november skickade hiphop-duon Far & Son ut ett öppet brev om att de hade dödat en pojke i Kambodja för 6000 amerikanska dollar. Det hela fick stor uppståndelse i branschmedier och det talades om ännu en pr-kupp från bandet, som tidigare gjort sig kända för bland annat en lägenhetskupp på Östermalm och att sätta handbojorDavid Hellenius. Efter några dagar av förirrelse bland svenskarna så släppte Far & Son sin nya singel ”Tills någon dör”. Det hela handlade alltså om en sjuk pr-kupp. Medieexperten Paul Ronge var en av de som sågade kuppen.

ss

Norwegians strejk som drabbade tusentals
I mars i år gick Norwegians piloter ut i strejk med inställda flyg som följd. Tiotusentals resenärer drabbades och Norwegians rykte fläckades. Norwegian var Enligt branschexperter som Resumé pratade med så bör Norwegians varumärke ha påverkats negativt.
– Norwegian har känts fräscht, nytt och har definitivt haft en bra position. Det här kommer att påverka varumärket, förmodligen negativt. Speciellt om diskussionen mynnar ut i att handla om flygsäkerheten. Den vill man inte prata om, sade Lars Axelsson, som tidigare varit vd för Brand Union, till Resumé.

fdgfdg

Dagens Nyheters frysbox
Tidningen Journalistens granskning av Dagens Nyheters behandling av medarbetarna mötte starka reaktioner. Det var under 2013-2014 som 12 personer tvångsplacerades utanför DN-redaktionen för att bland annat sitta och tagga gammalt material. Den så kallade ”frysboxen” kostade DN 30 miljoner kronor, enligt Journalisten. Sociala medier exploderade och frysboxen har förföljt DN hela året. När Journalisten i Almedalen i somras försökte fråga chefredaktör Peter Wolodarski om frysboxen så flydde han från platsen. Några timmar senare ställde han upp på en intervju där han sa att det var ”oerhört smärtsamt”.

Lobbyisternas flirtande med SD
Färskt i minnet. Markus Uvell fick i veckan sparken från lobbyjätten Kreab efter att ha umgåtts med Sverigedemokraternas Linus Bylund privat. Det var i september som Di avslöjade i september att arbetsgivarorganisationerna Svenskt Näringsliv, Företagarna och flera branschförbund inom Almega har hemliga möten med SD för att kunna påverka deras näringspolitik. Pr-byrån Kreab har haft huvudrollen i spelet. Tidigare Sverigechefen Markus Uvells grismiddagar och öldrickande med SD har rört upp en diskussion i branschen om hur nära man egentligen får vara sina uppdragsgivare.

asdas

Chipotles sjuka mardröm
Den mexikanska restaurangkedjan Chipotle i USA hade en tuff pr-kris i år, något som förmodligen gått svenskarna förbi. Flera personer insjuknade, vilket kunde kopplas till deras mat. Och företaget verkar inte ha fått något stopp på sjukdomsfallen – förra veckan insjuknade 141 studenter i Boston efter att ha ätit på kedjan. Under november månad sjönk deras försäljning med 16 procent. Chipotle ska ha tagit till stora försiktighetsåtgärder inför framtiden – nu förbereds till exempel alla grönskaer i ett centralt kök och skickas till restaurangerna i plastpåsar.

dfgdfg

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.