Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

SF:s nya vinjett river upp känslor: ”Ett omöjligt uppdrag”

Publicerad: 29 Oktober 2018, 13:52

(UPPDATERAD) I fredags var det premiär för biografkedjan SF Bio:s nya vinjett under det nygamla namnet Filmstaden. Kritiken från nostalgiska biobesökare lät inte vänta på sig och marknadschefen beskriver förändringen av vinjetten "ett omöjligt uppdrag".


En designklassiker och en vinjett som de flesta av oss som någon gång besökt en av SF:s biosalonger i Sverige. När så den nya logotypen och vinjetten, som funnits i 75 respektive 97 år, hade premiär under biohelgen var det kanske inte så överraskande att allmänheten inte var helt och hållet generös inför förändringen.

De nya enheterna kommer sedan SF Bio köptes upp av nordisk-baltiska koncernen Nordic Cinema Group under förra året, som ägs av AMC Theatres europeiska dotterbolag. AMC Theatres är en del av det kinesiska bolaget Dalian Wanda.

Med nya ägare blev det  därför naturligt att byta namn och utseende. SF Bio blev  Filmstaden och i förra veckan publicerade SF den nya vinjetten och identiteten i sina sociala medier.

Varumärket SF Bio lanserades redan 1919 och helgen fick alla biografer i Sverige pyntas med en ny logotyp – och det nygamla varumärket Filmstaden. Den gamla SF-logotypen dök upp första gången redan 1921 och dess skapare är ännu inte avslöjad.  För en månad sedan fick Helena Eklund, marknadschef SF Bio/Filmstaden och Carolin Högmyr, marknadschef på SF Media  förklara sig i Resumés "Kommunikationspodden" om utmaningen under rubriken "Att byta något generationer lärt sig att älska".

Det klassiska introt för SF Bio, komponerades 1943 av Jules Sylvain. Den nya vinjetten korades genom en tävling i våras där kompositören Jakob Oldenburg på Lillasyster gavs uppdraget att skapa den nya ljudlogotypen. Även vinjetten mötte starka känslor på sociala medier där många uttryckte en besvikelse över förändringen.

– Vi har full förståelse för det. Det är nästan ett omöjligt uppdrag att ersätta den här klassikern. Den gamla slingan är 75 år gammal och har tonsatt i stort sett allas bioupplevelse sedan barnsben. Ingenting är ju en instant hit, sade SF Medias marknadschef Carolin Högmyr som projektlett arbetet med den nya vinjetten till SVT i helgen. SF Bio/Filmstadens markandschef Helena Eklund har lett arbetet med den nya identiteten.

I våras fick reklambyrån Dallas uppdraget att ta fram den visuella delen av vinjetten. Anders Johansson, som är creative director på byrån, säger att arbetsgruppen har varit ute efter att förädla uttrycket genom att ge plats åt klassiska element från biografen, som den röda sammetten och mässingen.

– Vinjetten ska ha funktionen att förstärka biografkänslan och skapa en magi. Vi har ju redan besökaren i salongen och ska därför sätta en stämning snarare än att sälja biljetter.

Varför tror du att de här förändringarna har väckt så starka reaktioner?
– De som är upprörda är nog det eftersom det finns en stark koppling mellan bio och nostalgi. Vi har försökt utgå från den grund som finns och våra egna upplevelser i biosalongen, en härlig känsla. Jag tror att den nya vinjetten kommer att hitta hem snart, säger Anders Johansson till Resumé och tillägger att ambitionen med den nya vinjetten är att den med endast små förändringar längs vägen ska leva kvar på lång sikt.

Till Resumé berättar Carolin Högmyr att Dallas har utgått från en designmall framtagen av Söderhavet (designbyrån som ligger bakom Filmstadens identitet) när de arbetat med vinjetten. Marknadschefen har haft en intensiv helg med starka reaktioner och många telefonsamtal.

– Eftersom det är en extremt välkänd vinjett var vi medvetna om att den skulle väcka starka känslor. Det visste vi redan när vi valde vägen att byta vinjett i stället för att vara kvar med den gamla. För oss gick det inte att göra på ett annat sätt. Vi ville skapa en vinjett som var mer än en pampig, marschliknande fanfar. Vi har varit måna om att respektera arvet, men vill samtidigt fånga hela biomagin. Det ska inte bara vara en uppladdning till besöket utan ska spegla en större bioupplevelse.

Hur har ni färsäkt koppla den nya vinjetten till den grafiska identiteten för Filmstaden?
– Vårt uppdrag var att ge identiteten och logotypen liv och kraft i vinjetten. Den har varit med längs hela vägen och Dallas har tagit utgångspunkt i det arbete som Söderhavet slutfört. Vi ville att förändringen från SF Bio till Filmstaden skulle engagera och därför stannade det inte vid ett namnbyte och vi insåg så klart att det skulle väcka vänslor med att skapa en nytt uttryck, både visuellt och i ljudbilden.

Arbetet med en ny vinjett började i februari då Filmstadens egna medarbetare valde ut tre alternativ till ljudlogotyp, från ett urval av fem bidrag. På så sätt blev den interna organisationen involverade i arbetsprocessen.
– För mig som marknadschef har det här varit ett "once in a lifetime"-uppdrag. Det här är den största förändringen vi har gjort på väldigt länge.

Carolin Högmyr understryker att såväl logotyp som vinjett gör sig bäst på bio.

– Vinjetten är framtagen för stora dukar, biografens slutna rum och möjligheter. Logotypen ger ett annat intryck i verkligheten än 3D-skyltarna vid biosalongerna. Det är  lite motsägelsefullt att släppa en vinjett i sociala medier. Jag tror att vi får vänta innan vi kan summera reaktionerna helt och hållet. Vi sitter stilla i båten.

Hur tar ni till er av kritiken?
– Det är klart att vi lyssnar. Men jag är övertygad om att det här kommer att sätta sig över tid. Den här typen av förändringar måste få ta tid.

UPPDATERAD
I första versionen av texten om Filmstadens nya vinjett kan det ha framstått som att SF Medias marknadschef Carolin Högmyr även har projektlett arbetet med den grafiska identiteten, men det har alltså gjorts av SF Bio/Filmstadens marknadschef Helena Eklund.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.