Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Sherpa i konkurs

Publicerad: 16 oktober 2014, 12:36

Nyamko Sabuni var med och startade Sherpa, men hoppade sedan av..

Foto: Faksimil från i fjol.

UPPDATERAD Före detta jämställdshetsminister och integrationsminister Nyamko Sabuni ingick i den kvartett som startade Sherpa Kommunikation i maj förra året. Sabuni hoppade sedan av och lite drygt 1,5 år senare går byrån i konkurs. Vd:n Jan Sandberg hävdar att mattan drogs bort under fötterna när man inte fick den utlovade krediten från huvudägare Media Bergen.


Ämnen i artikeln:

Nyamko Sabuni

– Det är ett pågående ärende så det kan jag inte kommentera. Jag kan   ringa tillbaka när jag vet mer, säger Marianne Bäärnhielm innan hon   plötsligt bara lägger på luren.

Just Marianne Bäärnhielm är tidigare pa-chef  på Pfizer och Pharmacia.  Hon hade också varit vd på Edelman och kom  närmast från en roll som  konsult på Springtime.

Kort efter samtalet ringer byråns vd Jan Sandberg upp.
– Vi har en 51-procentig huvudägare i form av norska Media Bergen och när bolaget startade hade vi en uppgörelse om att vår ägare skulle backa upp oss med en kredit på 500 000 kronor under uppstartsfasen. Då vi skulle utnyttja krediten visade det sig att den var låst, säger han.

Jan  Sandberg har varit moderat riksdagsledamot, men också vd för   Åkeriförbundet, vice vd för Stockholms handelskammare och   generalsekreterare för NTF.

Han menar att man var tvungen att försätta byrån i konkurs då det visade sig att man inte kunde använda krediten.
– Det är ledsamt, men vi kunde inte betala skatter och avgifter då och riskerade att bli personligt betalningsansvariga, säger Jan Sandberg.

Sherpa Kommunikation höll låg profil om sina framtidsplaner när byrån startade i maj under förra året, men en av de riktiga tunga profilerna på byrån var ingen mindre Nyamko Sabuni, som har varit både jämställdhetsminister och integrationsminister, men även konsult på Geelmuyden.Kiese.

Hon valde dock att lämna byrån i november förra året.
– Hon hade gett sin första injektion med en hel del kontakter och idéer och sedan det blev mer av verkstad över det hela än övergripande diskussioner och då valde hon att lämna byrån, säger Jan Sandberg.

Han menar att byrån skulle ha fortsatt om inte krediten hade dragits in.
– Byrån gick enligt plan och vi har inte ens i närheten av att ha förbrukat den, säger Jan Sandberg.

Förutom Marianne Bäärnhielm, Jan Sandberg och just Nyamko Sabuni bestod även byrån initialt av Per Utterbäck tidigare vd på Svensson Reklambyrå och före detta kommunikationschef på Volvo och Scania och Lars Eriksson, som har jobbat med varumärkes- och affärsutvecklingsfrågor i egen regi.

Byrån höll en låg profil i samband med starten.
”Vi  har registrerat ett bolag och ska dra igång så sakteliga. Vi för  diskussioner oss emellan, men vi har bara inlett just dessa. I dag kan  jag inte säga så mycket mer”, sade Marianne Bäärnhielm till Resumé vid den tiden.

Nu står det alltså klart att byrån går i konkurs.
– Helt plötsligt sade banken att vi inte hade tillgång till krediten. Det var inget vi fick besked om i förväg, säger Jan Sandberg.

Byråns paroll är:
”Vi skapar affärsnytta genom att hjälpa personer i ledande ställning som står inför kommunikationsutmaningar.”

Jan Sandberg vill inte på vilka kunder som byrån hade.

– Vi skulle ha gått med vinst, men jag säger att vi skulle göra ett nollresultat för att vara på den säkra sidan, säger han.

Nyamko Sabuni lämnade regeringen i januari 2012.

Ove Grønnevik, vd på Media Bergen, hävdar att han erbjöd att sälja företagets majoritetsandel i Sherpa för en krona efter att 320 000 kronor av krediten förbrukats.
– De valde att inte ta emot erbjudandet. Jag känner så här. Varför ska jag satsa på en byrå som de inte själva tror på, säger han.

Är du besviken över den misslyckade investeringen?
– Nej, sådant händer och jag tycker att Jan Sandberg är en jättebra person, säger Ove Grønnevik.

När Resumé återigen kontaktar Jan Sandberg blir svaret.
– Jag har inte alls samma bild av händelseförloppet, säger han.

Men blev ni erbjudna byrån för en krona eller ej?
– Det handlar om så mycket mer än att köpa en byrå för en krona. Det fanns många mer parametrar än så så som vi resonerade om. Jag känner intre igen det erbjudandet, säger han.

Han säger ju att han inte vill satsa på en byrå som ni inte själva tror på?
– Jag måste ändå säga att jag är förvånad, säger Jan Sandberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Nyamko Sabuni

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.